Nyt signalsystem betyder stop for veterantog: "Det er for højteknologisk"

Et nyt signalsystem for tog på strækningen mellem Roskilde og Køge betyder, at veterantog ikke længere kan bruge strækningen. Snart triller toget ud fra sidste gang foreløbigt.

Banedanmark har renoveret de gamle signalsystemer på strækningen mellem Køge og Roskilde – og det betyder, at veterantogene ikke længere kan køre på strækningen. Foto: Dennis Lehmann - Ritzau Scanpix

Siden 1972 har veterantogslauget Østsjællandske Jernbaneklub omkring 12 gange om året trillet ud af remisen i Køge, futtet i fløjten og sat kedlerne under så stort tryk, at omtrent 100 passagerer har kunnet opleve, hvordan det var at køre i tog for næsten et århundrede siden.

- Vores forening startede i 1972. Og siden da har vi kontinuerligt kørt på strækningen Lille Syd til Roskilde, siger Nicolai Pulkkinen, der er driftsansvarlig i den frivillige klub.

Men nu er det slut.

Banedanmark har nemlig renoveret de gamle signalsystemer på strækningen mellem Køge og Roskilde – og det betyder, at veterantogene ikke længere kan køre på strækningen.

- Det nye signalsystem er ikke udviklet til veterantog endnu.

- Det er så højteknologisk, at vi simpelthen ikke kan være med med veterantoget. Vores togvogne er fra 1924 og vores lokomotiver er fra slut-20’erne og start-30’erne, siger Nicolai Pulkkinen til TV 2 Lorry.

Men selvom de nye signalsystemer sætter en stopklods for veterantog, er forbedringen en god nyhed for togpendlerne.

TV 2 Lorry var med, da de østsjællandske tog-entusiaster fik deres drøm om en remise opfyldt i efteråret 2018. Artiklen fortsætter under indslaget.

02:19

Det er en gammel drøm, der endelig går i opfyldelse.

Luk video

Nyt signalsystem skal minimere fejl

Målet er nemlig at rette op på størstedelen af de fejl, som relaterer sig til signalsystemet.

Fejl der, hver gang de sker, betyder forsinkelser og frustrerede passagerer.

I jernbaneklubben håber de, at de med tiden kan blive koblet på det nye system på en eller anden måde.

De frygter dog, at prisen for at få installeret det højteknologiske udstyr i de gamle lokomotiver vil være for høj til, at den frivillige klub kan betale.

"Vi må køre mere på S-togsnettet"

- Det hedder sig, at der skal laves en løsning til veterantog, men det kommer til at koste – og der skal findes en finansieringsløsning også, siger togentusiasten.

- Løsningen kommer nok ikke lige til næste år. Men vi håber, at den en dag kommer, så vi kan køre mod Roskilde igen. Indtil da må vi køre mere på S-togsnettet mod København. Der skal vi lige have undersøgt mulighederne lidt mere, tilføjer han.

Veterantoget kører sine sidste ture på Lille Syd i næste weekend. Hvis du vil med, kan du se mere på jernbaneklubbens Facebookside, hvor der både fremgår priser og tidspunkter.

- Og man får ikke en kontrolafgift for at komme ombord på vores tog. Man får bare lov til at betale for en billet i stedet garanterer Nicolai Pulkkinen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik