Ukendt færdselslov forværrer løsning på kaosbro

Københavns Kommune har lavet en løsning på problemet med den store ophobning af cyklister og fodgængere på hjørnet af Ingerslevsgade, men en ukendt færdselslov kan sætte en kæp hjulet på løsningen.

Der har været store problemer med den nye dobbeltrettede cykelsti på Dybbølsbro. Flere cyklister synes ikke, den giver logisk mening i forhold til, hvordan man skal færdes i trafikken for at komme over på cykelstien.

Københavns Kommune har forsøgt med flere tiltag for at få trafikken for cyklister og fodgængere til at glide bedre.

Den seneste løsning er, at fodgængere nu får grønt lys fem sekunder før cyklisterne. Men en færdselslov de færreste kender kan skabe problemer for denne løsning.

Cyklister kan svinge til venstre uden at holde for rødt

De største problemer opstår, når cyklister kommer fra Skelbækgade og skal over på cykelstien.

Her skal de først over vejen og stoppe ved Ingerslevsgade for derefter at kunne krydse vejen og køre over på cykelstien. Ved Ingerslevsgade sker der en stor ophobning af cyklister og fodgængere, og for at løse dette får fodgængerne grønt lys fem sekunder før cyklisterne.

Artiklen fortsætter efter billederne.

Cyklister, der kommer fra Skelbækgade, må gerne svinge direkte til venstre uden at holde for rødt ved Ingerslevsgade, så længe man ikke er til gene for trafikken.
Cyklister, der kommer fra Skelbækgade, må gerne svinge direkte til venstre uden at holde for rødt ved Ingerslevsgade, så længe man ikke er til gene for trafikken.
Foto: grafik TV 2 Lorry
Her ses cykelstien på Dybbølsbro ovenfra. Det er via den blå linje, cyklister skal cykle, når de kommer fra Skelbækgade (nederst til højre i billedet).
Her ses cykelstien på Dybbølsbro ovenfra. Det er via den blå linje, cyklister skal cykle, når de kommer fra Skelbækgade (nederst til højre i billedet).
Foto: Martin Kiil

Den løsning er ikke meget værd, hvis cyklister gør brug af færdselslovens paragraf 49 styk tre.

Ifølge denne lov er det tilladt for cyklister, der skal svinge til venstre at foretage venstresvinget, så længe ”det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel”.

Det vil sige, at cyklister, der kommer fra Skelbækgade, kan svinge direkte videre over på cykelstien på Dybbølsbro uden at stoppe for rødt ved Ingerslevsgade, så længe man ikke er til gene for trafikken.

Med denne regel kan Københavns Kommunes seneste løsning virke overflødig, men det mener kommunen ikke.

- Da der er så travlt i myldretiden, og fordi der er så mange biler og fodgængere, så kan cyklister ikke bare lave venstresvinget. Det handler om at orientere sig i krydset, fortæller centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen Henriette Hall-Andersen til TV 2 Lorry.

Imod reglerne at stoppe

Manøvren kan ende i sure miner fra cyklister og bilister, der holder for rødt bag den fuldt optrukne hvide linje, mens man foretager et venstresving uden at holde for rødt. Men de venstresvingende cyklister har loven på deres side.

Når man for eksempel stopper i krydset ved Ingerslevsgade, sker det ofte, at cyklisten holder foran den hvide linje. Man er altså allerede ude i krydset og i gang med at svinge i modsætning til de cyklister og biler, som holder bag linjen.

Det vil faktisk være imod reglerne, hvis man cykler om bagved den hvide linje, da fuldt optrukne linjer ikke må overskrides. Men cyklisterne har stadig et ansvar, når de laver sådan en manøvre.

- Cyklister skal vige for fodgængere. Cyklister har pligten til at orientere sig, ellers må de holde på hjørnet, hvis de ikke føler sig trygge ved at foretage venstresvinget, siger Henriette Hall-Andersen.

Trods denne færdselslov så fastholder Københavns Kommune stadig løsningen med fem sekunders grønt.

- De fleste cyklister venter på hjørnet i myldretiden. Så kan vi få fodgængere ud før, og så når cyklisterne kommer, er der færre fodgængere, når cyklisterne skal svinge ind på cykelstien, lyder det fra Henriette Hall-Andersen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik