Strandede bilister får hjælp af cyklister

I et halvt år har assistance-virksomheden SOS Dansk Vejhjælp eksperimenteret med at bruge cyklende hjælpere, der kan assistere strandede bilister. Og i København har det vist sig at have klare fordele.

Nogle gange kan hjælpen komme fra uventet kant - og så er det oven i købet det hurtigste. Virksomheden SOS Dansk Autohjælp, der primært lever af at hjælpe strandede bilister, har i København og på Frederiksberg eksperimenteret med at sende hjælpen afsted på cykel. Og i hovedstadens tæt bebyggede områder har det - særligt i myldretiden - vist sig at have klare fordele.

Hjælpen når nemlig hurtigere frem. Og SOS Dansk Autohjælp konkluderer, at en assistancemedarbejder, der kommer frem og tilbage på cykel, kan nå at hjælpe flere bilister på en vagt, en kollegaen, der kører rundt i de mere traditionelle teknikerbiler.

 - Vi kan se, at vejhjælpscyklerne som forventet giver rigtig god mening i hovedstaden, hvor trafikforholdene giver vores biler udfordringer med at komme frem. Erfaringerne er så gode, at vi nu overvejer at udvide med flere vejhjælpscykler i hovedstadsområdet, siger Jan Bøjstrup Christensen, direktør for mobility i Danmark.

Cyklerne vejer 150 kilo

Virksomheden tog de to servicecykler i brug 1. maj. De er elektriske og har hver en rækkevidde på 100 kilometer, og med udstyr vejer hver cykel 150 kilo. Otte reddere har været på kursus i "cykel-redning", og de to cykler har tilsammen kørt 2.370 kilometer. De kan hjælpe inden for områder som nødtætning, hjulskift, døroplukning, rudeafdækning og starthjælp.

 


 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik