Politikere finder ekstra millioner til at bygge længe ventet busterminal

Den har været længe undervejs, men nu ser det ud til, at der endelig kommer en busterminal ved Dybbølsbro Station til fjernbusserne.

Der har længe været kritik af holdepladsen på Ingerslevgade ved DGI-byen, hvor fjernbusserne sætter passagererne af i København.

Både passagerer, buschaufførerne selv og cyklister har tidligere over for TV 2 Lorry givet udtryk for kaotiske tilstande, når der er på- og afstigning ved holdepladsen.

Men det kan meget vel være slut allerede fra næste sommer, efter et politisk flertal tirsdag aften besluttede at afsætte en ekstra sum penge til byggeriet af den længe ventede busterminal til fjernbusser ved Dybbølsbro Station.

Det bekræfter flere medlemmer af Økonomiudvalget i Københavns Kommune over for TV 2 Lorry.

Koster ikke borgerne ekstra

Terminalen har været længe undervejs, siden staten og Københavns Kommune i oktober 2020 indgik en aftale om at etablere den.

Men et udbud af anlægsopgaven med busterminalen ved Dybbølsbro Station i foråret viste, at der manglede 29 millioner kroner mere, end der var budgetteret med, hvis busterminalen skulle realiseres.

(Artiklen fortsætter under billedet)

ny fjernbusterminal københavn
Foto: Vejdirektoratet

De penge er nu fundet i Økonomiudvalgets pulje til busfremkommelighedsprojekter for 2022 og 2023, som var én af de tre løsninger, som forvaltningen havde forslået forud for mdet.

Puljen er målrettet tiltag, som forbedrer busfremkommeligheden - eksempelvis busstoppesteder.

Puljen er afsat årligt, og den samlede finansiering i 2022 og 2023 er 35,6 millioner kroner - penge, der ikke er afsat til andre formål.

- Det bliver ikke dyrere for borgerne, da pengene var der i forvejen. Det er en pulje, som der ikke er nogen, der har budt på. Nu bliver projektet til noget, og vi får løst mange af de gener, der er i det område på Vesterbro, fortæller Jakob Næsager (K) til TV 2 Lorry og uddyber:

- Det er meget væsentligt for mig, at vi får skabt ordentlige forhold på Ingerslevgade, så folk ikke vælter cyklister, og gaden ikke bliver brugt som toilet.

Jakob Næsager er medlem af Økonomiudvalget og Børne- og Ungdomsborgmester i København.

Busterminalens oprindelige budget på 117 millioner kroner består af tilskud fra henholdsvis staten (20 millioner kroner) og Københavns Kommune (40 millioner kroner), samt takstindtægter fra busoperatørerne (57 millioner kroner). 

Projektet forsinkes

Det var også en mulighed for politikerne, at ekstraregningen skulle placeres hos busoperatørerne, men det kunne få store konsekvenser for brugen af den nye busterminal, mener Jakob Næsager:

- Jeg var bange for, at busoperatørerne ville finde en anden plads uden for København, hvis prisen skulle lægges over på dem, men det bliver heldigvis ikke nødvendigt.

Nu er det op til Borgerrepræsentationen i København at give den endelige godkendelse til finansieringen af projektet, når de holder møde torsdag 2. juni.

Og da Økonomiudvalget består af repræsentanter fra alle partier ventes det, at der også i Borgerrepræsentationen vil være flertal for beslutningen.

Hvis den endelige beslutning falder ud som ventet, kan Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet, indgå kontrakt om det planlagte og udbudte projekt med den vindende byder. 

Afhængig af entreprenøren forventer kommunen at kunne åbne den nye busterminal i juni-juli 2023 - knap to måneder senere end forventet.

Fakta om busterminalen


Spørg Os - Afstemning

Spørg Os - Formular

Hvad undrer du dig over?