Nu får knudepunkt for offentlig trafik kæmpe makeover

Regeringen og forligspartierne har givet en stor pose penge til ombygning af Ny Ellebjerg Station.

Ny Ellebjerg Station skal have et helt nyt udseende. Foto: Arkitema

Mange forskellige transportmidler krydser deres spor på Ny Ellebjerg Station, men i fremtiden kommer der endnu flere.

Torsdag den 2. april kom der penge fra regeringen og forligspartierne til at samle den kollektive trafik bedre på Ny Ellebjerg Station. Det nye transportknudepunkt vil blive krydsfelt for S-tog, Regionaltog, fjerntog, Øresundstog, Metro, Letbane og busser i hovedstadsområdet.

Hvad koster det?

  • Projektet er vurderet til 262 millioner kroner.
  • DSB og Metroselskabet bidrager med 210 millioner. 
  • En investeringsplan skal rejse de sidste 52 millioner.

 

Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Se mere

- Hvis vi skal udbygge den offentlige trafik, skal vi tænke stort, siger formanden for Folketingets Transportudvalg, Jeppe Bruus (S) til TV 2 Lorry.

Pengene skal bruges til at lave Ny Ellebjerg Station om til et velfungerende centralt knudepunkt for offentlig transport. Det indebærer blandt andet, at der skal etableres fælles omstigningsfaciliteter og bedre adgangsveje.

Ny Ellebjerg Station skal have fælles omstigningsfaciliteter og bedre adgangsveje. Foto: Arkitema

Øget pres på Ny Ellebjerg Station

I dag har Ny Ellebjerg Station cirka 5.000 daglige påstigninger. Det tal forventes at stige markant i forbindelse med åbningen af jernbanen mellem København og Ringsted, som betyder, at der vil være flere regional- og fjerntog på Ny Ellebjerg Station.

Vi skal bruge en helhedsløsning, som udvikler stationen over de næste fem til ti år og skaber et helt centralt trafikknudepunkt.

Jeppe Bruus (S), Transportudvalgets formand

Og så vil åbningen af metrostationen ved Ny Ellebjerg i 2024 yderligere øge passagertallet.

- Vi skal bruge en helhedsløsning, som udvikler stationen over de næste fem til ti år og skaber et helt centralt trafikknudepunkt, som rigtig mange borgere får glæde af, fortæller Jeppe Bruus.

Læs også Derfor kom der metro til Nordhavn - og her kan der komme mere metro i hovedstaden

Tanken er, at Ny Ellebjerg efter ombygningen skal aflaste Københavns Hovedbanegård, som i dag er overbelastet.

Billedet er en visualisering af, hvordan Ny Ellebjerg Station skal se ud. Foto: Arkitema

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik