Miljøministeren lytter til kritik: Nu må flere lastbiler køre i byen

Transportbranchen kalder ny miljølovgivning for molboagtig. Miljøministeren vil nu ændre loven, inden den overhovedet er trådt i kraft.

06:53

En ny miljølovgivning der skærper kravene til, hvilke lastbiler der må køre i storbyer som København og Frederiksberg, kan give bagslag. For lovgivningen skeler kun til, hvornår en lastbil er købt. Ikke hvor meget den rent faktisk forurener.

En lovgivning, der egentlig var indført for at forbedre luftkvaliteten i København og på Frederiksberg, ved at forbyde visse lastbiler og busser at køre i storbyernes miljøzoner, har fået kritik for at tvinge visse lastbiler til at bruge mere brændstof.

Det får nu miljøminister Lea Wermelin til at stille et ændringsforslag, inden lovgivningen overhovedet er trådt i kraft, som den efter planen gør til sommer.

Loven skærper kravene, så det udelukkende er lastbiler og busser, der er indregistreret efter den 1. oktober 2009, der frit må køre i landets miljøzoner i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Læs også Helt sort? Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

På den skæringsdato indførte EU nemlig nye krav til, hvor meget køretøjerne må forurene. Den såkaldte Euronorm 5. Men det rammer altså de lastbiler, der allerede inden 1. oktober 2009 levede op til kravene i Euronorm 5.

Selvom de måske ned til sidste møtrik er identiske med lastbiler købt efter skæringsdatoen, skal de med den nuværende lovgivning i stedet have påmonteret et udstødningsfilter.

En løsning som blandt andre Volvo kraftigt fraråder for deres lastbiler, fordi det faktisk risikerer at medføre et øget brændstofforbrug og dermed større CO2-udledning.

Miljøminister Lea Wermelin (S) stiller nu ændringsforslag til kritiseret lov, inden den overhovedet er trådt i kraft. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Fra kritik til jubel i transportbranchen

Lovgivningen blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget under den forrige regering og er blevet mødt af hård kritik af transportbranchen.

- Det er en molbohistorie. Længere er den ikke. Man har lavet noget lovgivning, der ikke er gennemtænkt, har det tidligere lydt fra Erik Østergaard, der er adm. direktør i brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd.

I et skriftligt svar til TV 2 Lorry har miljøminister Lea Wermelin tidligere forklaret alderskravet med, at det giver en klar skæring, så man med kameraovervågning og aflæsning af nummerplader kan tjekke, om alle køretøjer i motorregistret overholder reglerne.

Læs også Som de første i verden: København køber klimavenlige gummigeder

Lastbiler fra før den 1. oktober 2009 står til at blive bandlyst i storbyer, selv hvis de lever op til de nye miljøkrav. Foto: TV 2 Lorry

Men hun er lydhør over for kritikken og foreslår med det nye ændringsforslag, at alle lastbiler og busser, der lever op til Euronorm 5-kravene, må køre i miljøzonerne.

Så det afgørende altså ikke er, hvornår en lastbil er købt – men alene hvor meget den forurener.

En nyhed der mødes af helt andre positive toner hos DTL-Danske Vognmænd.

- Det er meget tilfredsstillende, at ministeren har hørt på os og droppet de absurde planer om at bruge dato frem for Euronorm, når det skal afgøres, hvilke biler, der må køre ind i miljøzonerne, siger adm. direktør Erik Østergaard.

Der er høringsfrist for ministerens ændringsforslag 13. februar.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik