Hovedstadens mest forvirrende togstation skal være et af landets største trafikale knudepunkter

Den er forvirrende, uoverskuelig og dårligt indrettet, mener flere borgere. Men København Syd skal blive Danmarks andenstørste togstation.

Den rytmiske lyd af byggeri er det første, der rammer dig. 

To sekunder senere ser du den. Ikke togstationen, som du er kommet for, men byggepladsen, der indrammer den: Jord, grus, gravemaskiner og mænd i orange arbejdstøj og gule hjelme. 

Passagerer går gennem gruset via indhegnede stisystemer fra den ene perron til den anden. 

Skilte med pile viser, at spor 23 og 24 er lige rundt om hjørnet, mens spor 1 og  2 ligger ti minutter væk. 

quote Det er meget svært at finde rundt

Henrik Palsmar, medlem af Valby Lokaludvalg

Ny Ellebjerg Station skiftede i december 2023 navn til København Syd som første skridt på vejen til at blive en af Danmarks største trafikale knudepunkter, kun overgået af Københavns Hovedbanegård. 

Planen er, at København Syd skal have op mod 37.000 daglige besøgende i stationens metro, S-tog og fjern- og regionaltog, og på sigt også internationale togforbindelser. 

Men hvordan en så "forvirrende" og "uoverskuelig" station skal få så mange passagerer fra A til B, er der flere, der har svært ved at se for sig. 

Uoverskuelig og rodet

- Det er en meget, meget uoverskuelig og rodet station, siger Henrik Palsmar, der har boet i Valby siden 1992 og er medlem af Valby Lokaludvalg: 

- Det er meget svært at finde rundt, det var det også før, at de begyndte på metrobyggeriet. 

Han fortæller, at lokaludvalget engang transporterede en gruppe politikere derud, satte dem af på den ene side af stationen og bad dem finde hen til den anden side, så de selv kunne se, hvor kaotisk der er. 

Kaosset begyndte længe inden, at det blev besluttet, at stationen skulle hedde København Syd, mener Henrik Palsmar. 

(Artiklen fortsætter efter videoen.)

Problemet er ifølge ham, at stationen oprindeligt ikke er bygget til at kunne rumme så megen trafik. Ved Ny Ellebjergs indvielse i 2007 var det blot en S-togsstation, et par år efter kom regionaltoget, og til sommer vil metrostationen efter planen åbne. 

- Det er en kolossal arkitektonisk udfordring at få de tre ting til at hænge meningsfuldt sammen, siger han: 

- Så jeg har svært ved at forestille mig, at det bliver særligt kønt.  

Kan du huske en tid, hvor stationen ikke har været forvirrende?

- Nej, det kan jeg ikke. Det er klart, at der var mindre forvirring, da der bare var S-tog. Men den har altid været uoverskuelig.

Har du lært at finde rundt derude?

- Ja, det har jeg. Men jeg kan stadig godt komme på afveje, siger Henrik Palsmar.

Gennem byggeområdet

Tilbage på togstationen kommer en byggearbejder susende på et elløbehjul ned ad stien, og nogle togpassagerer vender pludseligt om, da det går op for dem, at de skulle have gået den anden vej.

- Ved du, hvor jeg kommer hen til toget mod Køge, spørger en kvinde, mens hun kigger rundt:

- Jeg aner ikke, hvor jeg er. 

Spor 23 og 24, der huser regionaltogene, er gemt væk på den anden side af en tunnel, der føles som at vade ind i et lukket byggeområde, men den er god nok. Turen rundt om byggematerialer og en arbejdsklædt mand på vej op i en lift ER vejen ned til toget. 

Bliver I ofte spurgt om vej af passagerer, der ikke kan finde deres tog?, spørger TV 2 Kosmopol en gruppe byggearbejdere. 

- Ja, flere gange om dagen, svarer de. 

Kan I så guide dem i den rigtige retning?

- Nogenlunde. 

En forpustet pendler fortæller, at hun nåede at være rundt på det meste af stationen, før hun fandt sin perron. 

- Det er meget forvirrende lige nu, men det er også under ombygning. Det kan være, at det bliver godt til sidst, siger hun. 

Valby eller Amager? 

26-årige Astrid Stender Cordes har boet i Valby hele sit liv.

Hun har kendt stationen siden åbningen i 2007, og hun bruger den næsten dagligt. Alligevel oplever hun, at den kan være svær at finde rundt på. 

- Det er nok i hvert fald hver tredje gang - selv før de begyndte det store byggeri - at jeg møder en eller anden forvirret person, der ikke kan finde spor 23, fordi de har ændret vejen endnu en gang, siger hun: 

- Den har aldrig været nem at finde rundt på. 

quote Jeg er ikke sikker på, om jeg synes, at København Syd er det mest retvisende navn

Astrid Stender Cordes, beboer i Valby

Astrid Stender Cordes er sådan set glad for, at København Syd skal være et af landets største togstationer. Det er jo meget praktisk, når man bor lige i nærheden. 

Men hun er alligevel lidt skeptisk. 

- Jeg er ikke sikker på, om jeg synes, det er den mest oplagte station til det. Sporene ligger langt fra hinanden, det kan snildt tage 10-15 minutter at gå, og du skal også gå et stykke for at komme hen til bussen, siger hun.

Navnet København Syd er næsten lige så forvirrende som stationen, synes hun. 

- Jeg ved ikke, om jeg synes, at København Syd er det mest retvisende navn. Det er jo ligesom allerede et område i København, nemlig Amager, siger Astrid Stender Cordes. 

Politiken-konkurrencen

København Syd fik sit navn gennem en konkurrence i Politiken, som daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) stod bag. 

Avisens læsere blev opfordret til at komme med navneforslag, og derefter kunne læserne stemme om de mest populære bud fra avisens bagside. 

København S vandt konkurrencen med 45 stemmer. 

I top fem lå desuden navnene Ellebjerg Station (36 stemmer), København V (10 stemmer), Sønderport (9 stemmer) og Sukkertoppen (9 stemmer). 

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Du går glip af noget her! 😊

Afstemningen kræver et ja til cookies.
Så man kun kan stemme én gang om ugen.
Vær med ved at klikke på boksen her:
Tillad alle cookies

Navnet er siden indførslen blevet mødt af kritik - blandt andet i en føljeton på det sociale medie Reddit, hvor brugere har fulgt med i S-togenes udfordringer med at få "København Syd" til at stå på én linje på stationsoversigten inde i toget. 

"'København Syd' er for langt til S-togsskiltene", rapporterede en Reddit-bruger den 15. december 2023 med et billede, hvor det fremgår, at halvdelen af y'et og hele d'et var skåret fra. 

En måneds tid senere, den 12. januar, stod det klart, at man nu havde forsøgt sig med en ny konstellation

"København Syd"

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Få dage senere, den 15. januar, konkluderede en Reddit-bruger, at S-toget havde smidt håndklædet i ringen. "København S", står der nu. 

"Fedt, S-tog til Amager! Tænk, at det kunne klares med en administrativ beslutning," kommenterede en bruger. 

Satser massivt på København Syd

Metroselskabet ved godt, at stationen er noget svær at finde rundt på. Derfor er de ved at bygge et underjordisk omstigningsområde, som skal forbinde metro, bus, S-tog, regionaltog og fjerntog lidt bedre.

Omstigningsområdet skal efter planen stå klar, når metroen er færdig til sommer.

- Der er et stort ønske fra staten, kommunerne, trafikudbydere, passagerer og borgere i området om at gøre stationen til et mere overskueligt, trygt og indbydende sted at færdes, sagde Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse tilbage i 2022:

- Fremover kommer tusinder af mennesker til at bruge København Syd hver dag, og et nyt omstigningsområde vil både give bydelen og hele hovedstadens kollektive transport et løft. 

TV 2 Kosmopol har forelagt transportministeren kritikken om, at København Syd altid har været en forvirrende station, og at flere beboere har svært ved at se, hvordan den skal kunne hænge godt sammen, når den er færdigbygget. 

Transportministeren erkender, at stationen i mange år har været en stor byggeplads, hvor det har været svært at navigere rundt. 

- Men det er fordi, at vi fra politisk side satser massivt på at få et nyt, stort knudepunkt for den kollektive transport, hvor man kan skifte mellem metro, to S-togslinjer og fjern- og regionaltog samt måske internationale tog, skriver Thomas Danielsen (V) i en mail til TV 2 Kosmopol: 

- Den nye station med et fælles stationsområde bliver markant mere overskuelig for passagererne. 

Til kritikken om stationens navn, som nogle beboere mener kan forveksles med Amager, svarer ministeren, at navnet blev besluttet af et bredt flertal af Folketingets partier tilbage i 2022. 

- Den beslutning står jeg selvfølgelig bag, skriver han. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik