Der lød et jubelbrøl fra metroarbejderne 30 meter under jorden under Sortedam Sø i søndags.
Der brød tunnelboremaskinen Frida igennem til skakten, hvorfra metroafgreningen til Nordhavn skal løbe. Det betyder, at metrolinjen til Nordhavn nu er færdigboret.
Det er en meget stor milepæl, at tunnelborearbejdet nu er overstået
Metrotunnelerne til Nordhavn strækker sig over 3,4 kilometer og det har taget ni måneder at nå fra Nordhavn til Sortedam Sø.
Det glæder borebisserne at være færdige med det hårde arbejde, men også på Københavns Rådhus er der glæde at spore.
Fakta om metroarbejdet på Nordhavnslinjen
- Stort tillykke til tunnelbisserne – og til de mange københavnere, der om få år får glæde af metro til Nordhavn. Det er en meget stor milepæl, at tunnelborearbejdet nu er overstået, siger overborgmester i København, Frank Jensen (S), og tilføjer:
- Jeg ser frem til, at de første passagerer kan tage turen til Orientkaj i slutningen af 2019, og at metroen bliver et kæmpe aktiv for de op mod 40.000 beboere og de 40.000 mennesker, der vil komme til at få deres daglige gang på arbejdspladser i Nordhavn.
Københavnerrekord i hus
Undervejs i det dybdegående projekt lykkedes det for entreprenøren MetNord at sætte københavner-rekord for flest borede tunnelmeter på det døgn. Hele 56,2 meter lyder rekorden på nu.
Det er fantastisk, at de to tunneler til Nordhavn er færdigborede efter blot ni måneder
Rekorden og færdiggørelsen af tunnelboringen glæder den administrerende direktør i Metroselskabet.
- Det er fantastisk, at de to tunneler til Nordhavn er færdigborede efter blot ni måneder. Der er stadig meget arbejde foran os, men vi er kommet et stort skridt nærmere mål med det afsluttede tunnelarbejde, siger Henrik Plougmann Olsen, der er administrerende direktør i Metroselskabet, og fortsætter:
- Vi glæder os til at kunne sikre hurtig og miljøvenlig offentlig transport til de tusindvis af beboere, medarbejdere og gæster, når de skal til og fra Nordhavn.