Cykelbudsfirma hiver dobbelt guld og sølv hjem til VM

To cykelbude fra samme firma høstede medaljer ved verdensmesterskabet. Det krævede behændighed med tunge murerspande og god opførsel i trafikken.

Jimmy "Jumbo" Bargisen vandt dobbelt guld ved VM i cykelbude. Her fejrer han sejren. Foto: Lasse Kofoed

Guld- og sølvmedaljer hænger ikke på træerne - og slet ikke når der er tale om guld og sølv i et verdensmesterskab.

Men i august formåede to cykelbude fra samme firma i København at vinde to guldmedaljer og en sølvmedalje til cykelbuddenes VM i Riga.

Jimmy "Jumbo" Bargisen har kørt som cykelbud i 16 år, og den erfaring gav ham måske det ekstra, der sikrede ham guld i både ladcykel og racercykel-kategorien.

- Jeg har kæmpet for at vinde guld i så mange år, og jeg har vundet sølv og bronze rigtig mange gange. Det har været en drøm, der var uopnåelig, siger Jimmy "Jumbo" Bargisen.

Lasse Kofoed er deltidsbud i samme firma, og har kun kørt som cykelbud i et år. Alligevel vandt han sølv i ladcykel-kategorien.

- Det er total vildt, og jeg er helt vildt glad. Jeg var pisse overrasket, siger Lasse Kofoed.

Et firma med verdensstjerner

De to medaljevindere kører begge for københavnerfirmaet By-Expressen, som Jimmy "Jumbo" Bargisen har været med til at stifte.

Jimmy "Jumbo" Bargisen har arbejdet som cykelbud i 16 år. Foto: Lasse Kofoed

Men faktisk har firmaet også sidste og forrige års VM-vinder som medarbejder - og årets-EM vinder. Der er altså flere, der kan blære sig med medaljer på kontoret.

Jimmy Bargisen forklarer budenes succes med dedikation: 

- De fleste af os har været cykelbude i lang tid. Vi lever for at være cykelbude. Det er et fedt miljø, hvor der ikke er nogle fordomme, siger han.

Der er fire cykelbude i By-Expressen, der har vundet medaljer i VM og EM.  Foto: Lasse Kofoed

En vild konkurrence

Selve VM foregår noget anderledes, end man er vant til i cykelsporten. For cykelbude kan selvfølgelig ikke dyste på landeveje eller på en bane - de skal selvfølgelig dyste i en by.

Derfor havde man i Riga lavet en park om til en "by" med ensrettede veje, gågader og fodgængerfelter.

Så fik man en række ordrer, som budene skulle hente og bringe så hurtigt som muligt. Det kunne være store paller eller andre besværlige varer - men man skulle overholde trafikreglerne: 

- Man fik minuspoint, hvis man kørte mod ensrettede veje eller ikke steg af cyklen i fodgængerområdet, fortæller Lasse Kofoed.

  Foto: Lasse Kofoed

Særligt én udfordring i ladcykel-kategorien var svær: 

- Man skulle transportere en stor murerspand med 16 liter vand et godt stykke, hvor man også skulle op ad en trappe. Det var pisse bøvlet. For hver liter man tabte, fik man strafpoint, og den skvulpede helt forfærdeligt, så jeg måtte køre med den i hånden, siger Lasse Kofoed.

Han nåede i mål med 11 liter tilbage, men Jimmy Bargisen, der kom på førstepladsen, havde alle 16 liter i spanden, da han nåede i mål.

Ladcykler blev redningen

By-Expressen har 10 fuldtidsbude og 16 på deltid.

Virksomheden blev oprettet i 2012 af en gruppe cykelbude, der mente, at de havde regnet fremtiden for buddene ud. Der blev nemlig færre ordre med internettets komme, hvor papirer kunne sendes over en mail.

- Vi kunne se, at der blev færre og færre cykelbude. Så hvis man skulle blive ved med at være bud, så mente vi at ladcykler var vejen frem. Nu rykker vi meget på den front - og mange bestiller ladcykler, som før ville have brugt biler, siger Jimmy Bargisen. 

De transporterer alt fra flyttekasser, tryksager, frokoster, tøj og sko, dokumenter og retspapirer. Det mærkeligste, som Lasse Kofoed har cyklet med er en stor palme, der skulle bruges i modeugen.

90 procent af By-Expressens ture foregår inden for Københavns grænse, men de kører også til omegnskommunerne.

  Foto: Lasse Kofoed

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik