Træt af støj: Flere kommuner vil overdække motorveje

I en lang række kommuner i hovedstadsområdet bliver der arbejdet på drømmen om at undgå trafikstøj ved at pakke motorvejene ind.

I Høje-Taastrup venter borgere og politikere spændt. 

Ikke mindst borgmester, Michael Ziegler (K). De håber på, at det kan lade sig gøre at overdække Holbækmotorvejen og dermed hjælpe tusindvis af kommunens borgere af med de støjgener, som er blevet værre og værre år efter år.

- Kunne vi med det her lave en markant støjreduktion, så vil det forbedre livskvaliteten markant for rigtig mange af vores borgere, siger Michael Ziegler.

Kommunen har igangsat en undersøgelse til 600.000 kroner,  der skal analysere, om drømmen om motorvejsoverdækning også kan hænge sammen i virkelighedens verden.

- Det man skal se for sig er en form for stålkonstruktion med solceller. På den måde får man en indkapsling af motorvejen, som gerne skulle være væsentlig billigere at lave end en egentlig betonkonstruktion, forklarer borgmesteren, mens han skuer ud over Holbækmotorvejen.

Mange kommuner drømmer

Og Høje-Taastrup er ikke alene om at ønske sig overdækning af motorvejsstrækninger. I en lang række andre hovedstadskommuner vender man lige nu lignende tanker. På kortet herunder kan du se en række af de projekter, hvor tankerne på nuværende tidspunkt er mest konkrete.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Her overvejes overdækning af motorvej


  • I Hvidovre har kommunen sat 700.000 kroner af til en undersøgelse af overdækning.


  • Man ser også på overdækning som en mulighed i Furesø og Gladsaxe - her er Vejdirektoratet i gang med at undersøge, om der er potentiale for overdækning af Hillerødmotorvejen fra Farum og ind til Motorring 4.


  • Vejdirektoratet ser også på mulighederne for overdækning på dele af Motorring 3 i forbindelse med, at den skal udvides.


  • I Høje Taastrup er man lige nu i gang med en undersøgelse af overdækning af motorvejen ved Hedehusene, samt en strækning ved Taastrup.


  • I København overvejer man at gå i gang med en undersøgelse af overdækning af Helsingørmotorvejen mellem Ryparken og Emdrup Sø. Man har også sat penge af til en forundersøgelse af overdækning på et stykke af Øresundsmotorvejen. Det er besluttet i denne uge.

København overvejer

På Amager har overdækning af Øresundmotorvejen længe været et stort ønske blandt borgerne. Her drømmer man både om at bruge overbygningen til grønne områder og nye bygninger.

I februar afholdt Amager Vest Lokalråd et borgermøde om idéen.

- Støj fra motorvejen er et stigende problem, og for det andet, så kan vi også binde en bydel over, der i dag er skåret over af både motorvejen og banen, forklarer André Just Vedgren, der er formand for Amager Vest Lokalråd.

Og på Københavns Rådhus har et flertal i denne uge vedtaget at sætte penge af til at lave en forundersøgelse af overdækning af Øresundsmotorvejen.

Rådgiver: Stor interesse for overdækning

Det er firmaet KI Rådgivende Ingeniører, der står bag undersøgelsen af overdækning i Høje-Taastrup, og her oplever man generelt, at mange kommuner vil høre om mulighederne for overdækning af motorveje.

- Der er meget stor interesse for det, både i København og i alle forstadskommunerne, siger direktør, Einar Thór Ingólfsson.

Derfor har firmaet i samarbejde med arkitekt Mads Lützen udarbejdet en række forslag til overdækninger, hvor man bevarer vejen i sit nuværende niveau og bygger op over den. 

På den måde kan overdækningen enten bruges til solpaneler, der kan producere strøm og derved hjælpe med at finansiere hele byggeriet, eller man kan sælge grundene til bebyggelse, lave friarealer, parkering eller sportshaller på det.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Mulige konstruktioner for overdækninger af motorveje. Illustration: Mads Lützen
Mulige konstruktioner for overdækninger af motorveje. Illustration: Mads Lützen

Forskellige løsninger i forskellige kommuner

Hvilken løsning man skal vælge, afhænger blandt andet af, hvor mange penge, man kan få ud af at udnytte pladsen på overdækningen i de pågældende kommuner, mener Einar Thór Ingólfsson.

- I områder, hvor der er mangel på byggegrunde, kan man med fordel bygge og aktivere de byggegrunde, der er omring motorvejen. Andre steder - i for eksempel forstadskommunerne - kan det give bedre mening at lave en let overdækning, hvor man finansierer det delvist via de indtægter, som solceller kan generere, fortæller Einar Thór Ingólfsson.

Og han er helt sikker på, at overdækning kan lade sig gøre.

- Det, vi behøver nu, er et pilotprojekt, hvor vi kan se det i praksis, siger han.

Men om alle drømmene i sidste ende kan blive til virkelighed, det ved ingen altså endnu. Og overalt i hovedstadsområdet er der borgere og politikere, der håber. I Høje Taastrup forventer man, at undersøgelsen ligger klar inden sommerferien.

- Kan det lade sig gøre, så er perspektiverne jo enorme - ikke bare for vores lille kommune, men for resten af hovedstadsområdet og resten af landet, siger Michael Ziegler.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik