Vrede over mere helikopter-trafik

Roskilde Kommune har givet Københavns Lufthavne tilladelse til at fordoble antallet af helikopterflyvninger til og fra Roskilde Lufthavn fra 4000 til 8000.

Tilladelsen er blevet givet 11.
september, blot én dag efter at Københavns Lufthavne havde
genfremsendt en ansøgning, som kommunen ellers havde givet
afslag på i juli. Det skriver DAGBLADET Roskilde. Men Stop
Støjen anker tilladelsen og stævner samtidig kommunen for at
have overtrådt både miljøloven og forvaltningsloven.- Det ser ud
til, at Københavns Lufthavne har lagt et gedigent pres på
kommunen, som begår alle de fejl, der blev begået sidst, siger
talsmanden for Stop Støjen, Torben Steen Hansen, med henvisning
til den miljøgodkendelses- og VVM-procedure, som blev kendt
ugyldig ved lufthavnens ansøgning om udvidelse.Stop Støjen
mener, at det er klart ulovligt, når kommunen tillader, at 4000
almene flyvninger bliver konverteret til helikopterflyvninger.
Lufthavnens oprindelige tilladelse til 121.000 flyvninger, som
er over ti år gammel, har aldrig været fuldt udnyttet, og derfor
er det det faktiske antal operationer, kommunen skal tage
udgangspunkt i, anfører Stop Støjen. - Nu veksler man 4000
fiktive flyvninger til 4000 superstøjende flyvninger, men det
kan man ikke uden videre. Det kræver en VVM-screening, siger
Torben Steen Hansen til DAGBLADET RoskildeRoskilde Kommunes
miljøchef, Flemming Jørgensen, mener derimod ikke, der er noget
at komme efter.- Vi har vurderet, at de ændringer, der sker,
ikke betyder mere støj eller støj andre steder, end der er
tilladelse til i rammegodkendelsen. Hvis det havde været
tilfældet, havde vi ikke accepteret ændringerne. Det er bare et
spørgsmål om en anden vægtning mellem almene flyvninger og
helikopterflyvninger, siger Flemming Jørgensen.