Udlandsflop tvinger Toms Chokolade til at sadle om

Chokoladevirksomheden Toms planer om at slå igennem uden for Danmarks grænser er gået i stå. Nu er ledelsen på trapperne med en ny strategiplan, der skal ændre koncernens forsøg på at løfte salget på eksportmarkederne efter et år med fortsat faldende omsætning, skriver dagbladet Børsen.

Topchef Jesper Møller sløjfer samtidig målsætningen om, at nå et salg på to mia. kr. i 2012 og siger, at et mindre ambitiøst mål bliver lanceret i løbet af sommeren.
Toms, der i dag skaber omkring 60 pct. af omsætningen i Danmark, har forsøgt at øge salget uden for landets grænser, fordi væksten på det danske marked er begrænset. Endnu er det ikke lykkes, blandt andet fordi virksomheden har spredt sig for meget og har forsøgt sig på for mange markeder.
»Nu kigger vi i løbet af foråret på, hvordan vi kan justere strategien. Vi vil have det samme fokus på produkter og brands, men vi skal have analyseret på, om det er de rigtige markeder vi er på, og om der skal flyttes rundt på ressourcerne,« siger Jesper Møller.
Han peger på, at de mest succesfulde danske virksomheder er bygget op på eksport og ofte har under 10 pct. af salget herhjemme. Derfor er vækst i udlandet helt centralt for virksomheden. Den manglede succes i udlandet betyder, at Toms i endnu et år må se omsætningen falde.
»Man vil se, at vores omsætning går lidt yderligere tilbage i 2009. Det er ikke sundt for nogen virksomhed, at der ikke er vækst, fordi man så hele tiden må tilpasse sine omkostninger. Vi har en vækstagenda og vi skal vokse igen. Virksomheden er gearet til vækst, og vi kan sagtens klare en større tonnage,« siger Jesper Møller.
Han siger, at Toms har forsøgt sig i for mange lande og muligvis ikke har satset nok.
Toms, der blev stiftet for 86 år siden, er blandt verdens slikproducenter omkring verdens 50. største, men er langt mindre en internationale giganter som f.eks. Kraft, Nestlé og Mars.