Visualisering af den kommende Kronprinsesse Marys Bro. Foto: Fjordforbindelsen Frederikssund

Trods massive borgerprotester: Minister holder fast i brobetaling

Der er ikke tegn på, at Ole Birk Olesen vil komme de lokale kritikere af brugerbetaling på den kommende fjordforbindelse i møde.

Borgerne i Frederikssund Kommune må til lommerne, hvis de vil krydse Kronprinsesse Marys Bro.

Der er nemlig ikke tegn på, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil komme de lokale kritikere af brugerbetaling på den kommende fjordforbindelse i møde ved at ændre på beslutningen. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Folketingets transportudvalg bad i marts måned transportministeren redegøre for, om han mener, at brobetaling er en rimelig udgift at påføre indbyggere og erhvervsdrivende, som har behov for dagligt at krydse Roskilde Fjord.

Forleden kom der så et skriftligt svar fra Ole Birk Olesen. Her henviser han til, at da man i sin tid traf politisk beslutning om etablering af broen, var det ikke muligt at skaffe den nødvendige finansiering fra staten.

Læs også Borgere raser mod broafgift: Koster os 17.000 kroner om året

Kommunen tilsluttede sig delvis brugerbetaling

Frederikssund Kommune fik derfor valget mellem, at broen blev bygget med delvis brugerfinansiering, eller at anlægsarbejdet først kunne igangsættes efter 2020, lyder det fra transportministeren.

- Kommunen tilsluttede sig den delvise brugerfinansiering, og Folketinget vedtog med loven, at Fjordforbindelsen skal være delvist brugerfinansieret, svarer Ole Birk Olesen transportudvalget,

FAKTA OM KRONPRINSESSE MARYS BRO

  • Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej.
  • Knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
  • Kronprinsesse Marys Bro bliver Danmarks 8. længste bro.
  • Byggeriet startede i marts 2017 og afsluttes i 2019.
  • Det vil koste knapt to milliarder kroner.
  • Broen skal primært finansieres af brugerbetaling.

Transportministeren tilføjer, at en god og effektiv infrastruktur gavner dansk erhvervsliv, og derfor vil en udbygning af det nationale vejnet generelt set også komme erhvervslivet til gode.

- Den nye fjordforbindelse vil for de fleste trafikanter betyde bedre fremkommelighed og kortere rejsetider til mange destinationer set i forhold til den aktuelle situation med trængselsproblemer ved Kronprins Frederiks Bro, som alle trafikanter, herunder også lokale erhvervsdrivende, er generet af i dag, lyder det fra Ole Birk Olesen.

Læs også Fjordforbindelse får fem småbroer: Her bliver de bygget

Takster endnu ikke fastlagt

Han peger på, at alle køretøjer under 3,5 ton fortsat har mulighed for at benytte Kronprins Frederiks Bro gratis efter 2019.

Det er ikke endeligt fastlagt, hvad taksterne for at krydse Kronprinsesse Marys Bro skal være. Det er bestyrelsen for selskabet Fjordforbindelsen Frederikssund, der skal vedtage de endelige takster.

I anlægsloven er der lagt op til en betaling på 14 kroner for personbiler og 41 kroner for lastbiler og busser. Priserne er i 2013-priser, hvorfor man må forvente, at de endelige broafgift bliver en anelse højere.

00:28

Her kan du se et tidligere indslag, hvor borgere i Frederikssund går i et stort fakkeloptog i protest mod brobetalingen.

Luk video