Foto: Ólafur Steinar Gestsson - Scanpix

Transportminister i samråd: Afhjælper havnetunnel overhovedet trængslen?

Transportminister Ole Birk Olesen, LA, var torsdag i samråd om den kommende havnetunnel. Spørgsmålet er nemlig, om tunnellen overhovedet skaber mindre trængsel, når der samtidig bygges stort på Københavns nye ø.

København skal have en havnetunnel, som skal afhjælpe trængsel.

Men de foreløbige analyser beror på Transportministeriets analyse af en havnetunnel fra 2013, som ikke inddrager de mange boliger og arbejdspladser, som Lynetteholmen skaber.

Læs også Se billederne af Københavns nye bydel: Sådan skal Lynetteholmen se ud

Og så er spørgsmålet: afhjælper havnetunnellen overhovedet trængsel og fremmer mobiliteten i København, som der blev lagt op til på det stort opslåede pressemøde med både ministre og Københavns overborgmester den 5. oktober i år.

Derfor havde Ida Auken fra Radikale Venstre torsdag kaldt transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance til samråd i sagen.

Radikale: Lynetteholmen vil påvirke hele København

- Lynetteholmen kommer til at påvirke hele København. Trafikken kommer til at påvirke hele byen – både der, hvor den er placeret, men også på grund af de mange arbejdspladser, der kommer derude.

- Derfor er det vigtigt, at infrastrukturen for hele København tænkes ind i projektet.

- Vi har nogle scenarier for den Østlige Ringvej. Men tager man 35.000 ekstra boliger og 35.000 ekstra arbejdspladser ind i den ligning, så ændrer det temmelig meget på forudsætningerne, sagde Ida Auken i oplægget til samrådet.

Hun stillede torsdag transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i stævne til et åbent samråd om trafikudviklingen som følge af regeringens planer om en ny ø ud for København.

Læs også Her er planerne: Det skal du vide om Københavns nye ø

Radikales spørgsmål var baseret på det grundlag, som principaftalen om havnetunnellen og Lynetteholmen er sket på baggrund af.

Analyse baseret på gamle tal

I 2013 udarbejdede Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en strategisk analyse af effekterne ved en såkaldt Østlig Ringvej (havnetunnel) i København.

Ifølge Radikale er problemet dog, at de effekter, der beskrives i den snart fem år gamle analyse, ikke tager højde for de mange boliger og arbejdspladser på Lynetteholmen.

Læs også Enormt projekt præsenteret: København får ny bydel på kunstig ø med havnetunnel og metro

Derfor lød spørgsmålet helt konkret: kommer en havnetunnel overhovedet til minimere trængslen i København?

- Ministeren siger, at det her projekt vil forbedre mobiliteten for hele hovedstadsområdet. Så henviser man til de strategiske analyser fra 2013, hvor man mener, at 31.000 mennesker vil bruge tunnelen, og at de vil spare 20.000 timer per dag. Det svarer til, at trafikken falder med 2,4 procent i resten af byen - men det er før, man regner Lynetteholmen ind, sagde Ida Auken på samrådet, før hun spurgte ministeren, hvordan regnestykket ser ud, når Lynetteholmen regnes med.

Minister: Lynetteholmen giver mere trængsel

- Ida Auken spørger om de ekstra boliger, som bliver bygget på Lynetteholmen, giver ekstra trafik. Jo, det vil de utvivlsomt gøre.

- Men det tager vi vare om ved at etablere en metro derud og ved at lave en havnetunnel. Hvordan det samlede projektet som sådan påvirker trafikken inde i byen – det ved jeg ikke på nuværende tidspunkt, lød svaret fra Ole Birk Olesen, som desuden oplyste, at der udarbejdes nye undersøgelser, som ventes færdige i slutningen af 2019.

Undersøgelserne skal blandt andet give svar på, på hvilken måde trængselsbilledet i København reelt påvirkes.

- Det vil vi vide ved udgangen af 2019, siger Ole Birk Olesen.

Læs også Teknik- og miljøborgmester: Ja til boligø - nej til havnetunnel

Efter samrådet ønsker ministeren ikke at udtale sig om sagen til TV 2 Lorry. Men Ida Auken fortæller, at hun undrer sig over Ole Birk Olesens henvisning til en ny undersøgelse. Hun havde hellere set, at man havde tænkt over de nye trængselsproblemer fra start:

- Jeg synes, at det er helt afgørende, at når man iværksætter Lynetteholmen-projektet, som er spændende og stort, så skal man have hele byen med fra start. Hvis man sætter en beslutningsproces i gang uden at have de rigtige spørgsmål med, for eksempel hvad der sker med trængslen på H.C. Andersens Boulevard, så får man heller ikke de rigtige svar ud af undersøgelsen.

Ida Auken så gerne, at ministeren var kommet med nogle konkrete løsningsforslag til samrådet:

- Jeg havde gerne set, at han havde sagt, at "nu prøver vi at fremtidssikre Lynetteholmen-projektet og sørger for, at der også er en løsning på trængslen i resten af København". Det kunne for eksempel være ved at gøre H.C. Andersens Boulevard til en grøn boulevard, hvor man simpelthen afviklede trafikken hurtigere ved at grave vejen under jorden. Det ville have været visionært, lyder det fra den radikale politiker.

00:21 Luk video