Foto: TV2/Lorry

Taxibranchen frygter ny lovgivning

Bor man bare lidt uden for byerne, kan det ofte være en kamp uden lige at bestille en taxa. Mange gange skal man vente lang tid på vognen og i nogle tilfælde, kan man risikere, at det simpelthen ikke er muligt at blive hentet.

Den tendens ser ikke ud til at blive bedre, efter at regeringen sammen med Dansk Folkeparti har behandlet et forslag om at fjerne frikørselsordningen for taxaer fra den 1. januar 2015.

Formand for Dansk Taxi Råd i Region Sjælland, Ole Palsberg, mener at en afskaffelse af frikørselsordningen vil give dårligere biler, skriver DAGBLADET Køge.,

- Det vil medføre, at vognmændene beholder deres biler i længere tid eller køber billigere biler. Det betyder, at sikkerheden daler, samtidig med, at bilerne kommer til at forurene mere, siger han.

Ifølge en rapport fra Dansk Taxi Råd har godt en tredjedel af alle landtaxier drejet nøglen om siden 2007, og den udvikling mener rådet vil fortsætte, hvis man fjerner frikørselsordningen. Det kan i sidste ende få alvorlige konsekvenser for borgere i landdistrikterne, der er afhængige af taxa-kørsel.

- Land-vognmændene har været under pres i mange år, og det her vil ikke gøre det nemmere for dem. Det kan i sidste ende komme til at betyde, at der vil være områder, hvor det simpelthen ikke vil være muligt at bestille en taxa, fortæller Ole Palsberg til DAGBLADET Køge..

Med frikørselsordningen, som den ser ud i dag, kan vognmænd sælge deres taxa afgiftsfrit, når den er frikørt, men går forslaget igennem, så skal de lægge afgiften oveni prisen.

Afgiften svarer ifølge Ole Palsberg til omkring 180 procent af bilens værdi, og derfor vil det være mindre attraktivt at købe de gamle taxier.

Det vil ifølge Dansk Taxi Råd betyde, at vognmændene skal lægge omkring 4000 kroner om måneden til side for at kompensere for de øgede udgifter.