03:01

Naboerne til Københavns Lufthavn er godt trætte af, at deres villaveje er blevet uofficielle ventepladser for taxaer. Chaufførerne kan sagtens forstå utilfredsheden.

Taxachauffører efterlader skrald og tis i boligområder

Siden 2015 har der været begrænsninger på, hvor mange taxier der må holde på lufthavnens område - det presser chaufførerne til at vente andre steder.

I nabolaget til Københavns Lufthavn er man godt trætte af at være venteplads for taxier, der skal have de eftertragtede ture fra lufthavnen - turene fra lufthavnen trækker spor langt ud i nabolaget.

Taxachaufførerene kan ikke alle sammen holde i Kastrup, og derfor søger de andre steder hen - og efterlader ifølge naboerne både skrald og tis. 

 De står og tisser op af vores plankeværk, og de smider madpapir og sådan noget også, og det er jo ikke særlig lækkert, at vi skal bruge vores tid på at rydde op efter dem.

Anni Hansen, Beboer, Skyttehøj, Tårnby

- De står og tisser op af vores plankeværk, og de smider madpapir og sådan noget også, og det er jo ikke særlig lækkert, at vi skal bruge vores tid på at rydde op efter dem, siger Anni Hansen, der bor i det lille rækkehuskvarter Skyttehøj. 

Boligområdet er et af de steder, hvor naboerne langt fra er særligt begejstrede for de ventende taxachauffører, som på grund af de ændrede regler ikke kan holde og vente i Kastrup Lufthavn, og derfor presses ud i nabolaget.

Udover at taxachaufførerene efterlader affald og tis, så har Skyttehøj udkørsel til Amager Landevej. Og det kan også give problemer på grund af taxichaufførerne.

Læs også Regering giver Uber dødsstødet med ny taxalov

- Det er jo vanvittigt farligt at køre ud her, fordi de ikke overholder parkeringsrestriktionerne. De holder med motoren kørende, hvilket er ulovligt - for så er der lys på, så man ikke kan se, når der kommer trafik, siger Ib Hansen

Og beboernes udfordringer er hverken ukendte eller uforståelige for de taxichauffører, som TV 2 Lorry har talt med i dag.

- Vi får jævntligt mails ud på vores interne system om, at vi skal fjerne os fra diverse villaveje, så det kender jeg selvfølgelig meget til. Det er jo logisk. For det første, så kan dem, der bor der jo ikke parkere mange gange - og ydermere så bliver der også svinet, siger Lars Rasmussen.

Men taxachaufførerne ved godt, hvad der er årsagen til problemet: Lufthavnens nye taxisystem. 

- For det første er det her system meget dårligt lavet, og  så skal man ovenikøbet betale for det, siger Malik Salwem.

- Lufthavnen vil gerne have taxaerne, men de vil bare ikke have, at vi er herude, siger en anden af de frustrerede taxachauffører, Lars Rasmussen.

Taxikørslen fra lufthavnen er siden 2015 blevet afviklet gennem det såkaldte Taxi Management System. Det har begrænset antallet taxier på lufthavnsområdet for at undgå en lang kø. Lufthavnen beregner derfor behovet for taxier udfra antallet af passagerer.

Vi får jævntligt mails ud på vores interne system om, at vi skal fjerne os fra diverse villaveje, så det kender jeg selvfølgelig meget til. Det er jo logisk. 

Lars Rasmussen, Taxichauffør

Ud fra behovet indkalder de så registrede taxier til taxidepotet, hvor de så holder og venter på at blive kaldt frem til optagezonen ved Terminal 3 eller Hotel Hilton, hvor de samler passagererne op.

Men det har altså rykket taxierne ud i nabolaget - hvilket til tider både er generende og ulovligt. Derfor vil en arbejdsgruppe bestående af Tårnby Kommune og Københavns Lufthavn nu finde ud af, hvordan man får løst det problem.

- Vi anerkender selvfølgelig, at det er en rigtig rigtig trist situation. Sammen med Tårnby Kommune må vi finde ud af, hvordan vi får løst det her, siger Thomas Hoff Andersson, der er Passagerchef i Københavns Lufthavne.

Fra kommunens side peger man blandt andet på, at der skal skabes flere parkeringsforhold for chaufførerne.

- Det kunne jo være, at man kunne finde en løsning, hvor vi havde en parkeringsplads, der ikke kostede penge at holde på. Så slap vi for, at de holdte rundt på alle gader og veje herude i kommunen, siger Jan R. Jakobsen, Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Tårnby Kommune. 

Læs også Lufthavnen mister rejsende på grund af ID kontrol

Det samme ønsker brancheorganisationen Taxiførere i Danmark - og peger på at lufthavnen selv kan skabe det.

- Der er rent faktisk kapacitet i lufthavnen til, at taxichaufførerne kan være der. Man kører igennem en bom, og så kommer man ind i sådan et første område, hvor der oftest er 30-40 ledige pladser, siger Søren H. Nicolaisen, formand, Taxiførere i Danmark.

- Vi er forpligtet til at yde en taxiservice til lufthavnen, og derfor må man også få ændret på det her problem. Løsningen kan findes meget hurtigt, da der er kapacitet i lufthavnen, siger han.

Dog ser det ud til, at naboerne må væbne sig med tålmodighed, før taxichaufførerne er væk fra deres veje igen - det kan nemlig tage cirka et halvt år at nå frem til den rigtige løsning - men lufthavn og kommune går nu sammen om at finde en løsning.