Startede Green Friday i Danmark: Nu har CNN kontaktet ham

I butikken Buy Nature blev priserne sidste år sat 20 procent op på Black Friday, og Green Friday var opstået. Nu har CNN kontaktet ejeren af butikken.

- Jeg er ikke nogen hellig mand, men det dér overforbrug giver ingen mening i mit hoved. Og jeg har det sådan, at når noget irriterer mig, så gør jeg noget ved det. 

Man skal ikke købe ting fordi det er billigt, man skal købe ting fordi man har brug for det. 

Amin Barrada, stifter af Green Friday

Sådan siger Amin Barrada i dag til TV 2 Lorry. Han ejer butikken Buy Nature i Tivoli, og Black Friday er noget, der irriterer ham. Så sidste år gjorde han noget ved det. 

- Jeg valgte at sætte prisen 20 procent OP på alle mine varer den dag, som en modreaktion. Så kaldte jeg det Green Friday. Man skal ikke købe ting fordi det er billigt, man skal købe ting, fordi man har brug for det. Så bliver man også meget mere glad for det. Det var noget folk kunne forholde sig til, så det skabte en del omtale, siger han. 

Læs også Tivoli-butik i protest: Alt er dyrere fredag

Din historie har fanget vores opmærksomhed.

Mail fra CNN

Overskuddet gik til et velgørende formål. Og sådan er det også i år. 21 virksomheder opererer nu under Go Green Copenhagen, som er et netværk af bæredygtige virksomheder.  Så Green Friday har vokset sig større end butikken i Tivoli. Meget større. 

- Nu kan du se Green Friday initiativer fra alle mulige mærkelige kanter. Og vi har stadig kun set starten. Jeg har en kammerat, som er redaktør i USA, og han havde delt vores historie på Facebook. Så lige pludselig kom der en mail, hvor jeg bliver bedt om at forklare, hvad Green Friday er, og om jeg vil sende nogle relevante links. 

Det var denne mail Amin modtog.

Essensen er, at det bliver bredt ud, det her grønne koncept, for jorden er ved at brase sammen. 

Amin Barrada, stifter af Green Friday

Mailen kom fra selveste CNN, et af verdens største medier. "Din historie har fanget vores opmærksomhed", står der blandt andet. 

- Jeg ved ikke, hvad det bliver til, men vi har i hvert fald i Danmark lavet noget larm, som har gjort, at de har hørt om os derovre.

Læs også Direktør for Lyngby Storcenter tvivler på Black Friday: Vi må tænke os om for fremtiden

Buy Nature sælger produkter, som er økologiske, naturlige og bæredygtige, hvilket står i kontrast til det overforbrug, som Black Friday repræsenterer. Så at USA viser interesse for et grønt initiativ, det er stort. 

 - Men det er lige meget, om det bliver under vores faner. Essensen er, at det bliver bredt ud, det her grønne koncept, for jorden er ved at brase sammen.