01:18

Sabines mor ringede og døde om natten: "1813 fejler gang på gang"

Sabine Serwin er frustreret over akuttelefonen 1813, som ikke behandlede hendes mor. Personalet er ikke kvalificeret, siger hun.

Det overrasker ikke Sabine Serwin, at akuttelefonen 1813 sidste år havde dobbelt så mange indberetninger om fejl som de andre akuttelefoner til sammen. 

I februar 2015 havde hun selv en dårlig oplevelse med akuttelefonen. Sabine Serwins mor, Lone Serwin, ringede til akuttelefonen, fordi hun døjede med smerter i brystet og problemer med vejrtrækningen.

Men moren fik ikke den hjælp, hun søgte.

- De ting, hun forklarer, synes sygeplejersken ikke lyder så alvorlige. Så hun beder hende om at tage to panodiler, og så skal hun sove. Og hun skal så ringe til sin egen læge dagen efter. Men der sover hun så ind om natten, siger Sabine Serwin til TV 2 Lorry.

Det er Lone Serwins kæreste der om morgenen opdager, at der ikke er liv i hende. Herefter ringer han til familien og 112.

- Jeg bliver selv ringet op klokken 6 om morgenen af min mors kæreste, som fortæller, at jeg skal komme, fordi hun er død. Og der bryder ens verden sammen, siger Sabine Serwin.

Læs også K: Alvorlige fejl hos 1813 er dybt bekymrende

Lever ikke op til standarden

Efter morens død har Sabine Serwin og hendes familie klaget over det forløb moren oplevede ved akuttelefonen 1813. Men i de svar de har fået, holder akuttelefon 1813 fast i, at der ikke blev begået en fejl.

- Vi har kæmpet med at få det frem, at de har lavet en fejl. Og det har de jo til den dag i dag ikke ville vedkende sig. De holder stadig fast i, at de har fulgt deres procedurer, siger Sabine Serwin.

Sabine Serwin er ikke den eneste der har klaget over Akuttelefon 1813. Tal, som DR Nyheder har fået aktindsigt i fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Region Hovedstaden viser, at der sidste år var 43 indberetninger om alvorlige fejl hos akuttelefonen 1813. Til sammenligning var det samlede tal for de øvrige fire regioners lægevagter 21.

Sabine Serwin mener ikke, at akuttelefonen 1813 lever op til sit ansvar.

- De fejler gang på gang. Så nej, jeg synes overhovedet ikke, de lever op til den standard de siger, den skal leve op til, siger hun.

Man tænker, at de sygeplejersker, der tager telefonen i første omgang ikke er uddannet nok til at kunne varetage de opgaver de får

Sabine Serwin 

Skulle i det mindste have haft en chance

Efter hendes egne oplevelser med 1813, har Sabine Serwin svært ved ikke at forholde sig skeptisk. Hun så derfor gerne, at den første visitation hos 1813 var med en læge fremfor en sygeplejerske.

- Man tænker, at det er et system, der er presset. De har ikke de fornødne kompetencer. Man tænker, at de sygeplejersker, der tager telefonen i første omgang ikke er uddannet nok til at kunne varetage de opgaver de får, siger Sabine Serwin.

Hun håber nu blot, der bliver rettet op på systemet, så andre ikke ender i den samme situation, som hendes mor endte i.

- Man ville bare gerne have hende her. Men det kan man ikke på grund af det system, Region Hovedstaden har sat op. Det er jo ikke sikkert, at min mor kunne have været reddet. Det ved vi ikke. Men hun skulle i hvert fald have haft en chance for at blive reddet, siger Sabine Serwin.

Læs også Læge om 1813 efter meningitis-dødsfald: "Det bør være læger i røret"

Se hele indslaget med Sabine Serwin herunder:

05:37

Akuttelefonen har i 2016 fået 43 indberetninger om alvorlige fejl. Det er dobbelt så mange indberetninger - som de fire andre regioner har tilsammen i samme periode.

Luk video