01:34

Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Region ruster sig til rige kinesiske turister

De kinesiske turister bruger penge - mange penge. Med en ny vækststrategi vil Region Hovedstaden sammen med kommunerne tiltrække flere kinesiske turister.

Målet er at komme på kinesernes Top 10 over de mest attraktive destinationer i Europa.

For de kinesiske turister lægger mange penge, når de kigger forbi, og det skaber jobs.

Ny generation af turister på vej

En ny generation af kinesiske turister er på vej til Hovedstadsområdet.

De rejser i mindre grupper og søger mere individuelle oplevelser - fx bryllupsrejser, madoplevelser, slotte og den danske natur.

De individuelle rejsende og mindre grupper er interessante, fordi de typisk bliver længere og dermed også bruger flere penge.

SE OGSÅ: Så mange penge bruger kinesiske turister

Stort anlagt samarbejde

Derfor er Region Hovedstaden i samarbejde med Københavns, Helsingør og Dragør kommuner samt Wonderful Copenhagen gået i gang med at sammensætte produktpakker med oplevelser, der går på tværs af regionen, og som appellerer til det kinesiske marked.

Satsningen på at tiltrække flere kinesiske turister er et led i den regionale vækst- og udviklingsstrategi, som Regionsrådet netop har vedtaget.

- Det kinesiske marked har et kæmpe potentiale for at skabe jobs i turismebranchen i hovedstadsregionen. Flere og flere kinesere rejser, og vi kan se, at de bruger rigtig mange penge. Vi skal sørge for, at vi i Greater Copenhagen får udnyttet det potentiale, siger Sophie Hæstorp Andersen (A), formand for Regionsrådet i Region Hovedstaden.

Mere fokus på service

Sammen med en lang række samarbejdspartnere arbejder Region Hovedstaden også på mulighederne for at åbne nye, direkte flyruter mellem Kina og Danmark.

Desuden skal ambitiøse online-kampagner sætte hovedstadsområdet på det kinesiske verdenskort, og alle aktører i turistbranchen skal gøres 'kinaklar'.

- De kinesiske turister efterspørger kinesisk information og bedre service. Vi har bl.a. kinesiske bykort og afholder løbende kurser i kinesisk service- og kulturforståelse for turismeaktører i hele Norden. Men der er brug for at styrke og fokusere indsatsen, hvis vi vil fortsætte væksten i kinesiske overnatninger over for den stærke, internationale konkurrence om de kinesiske turisters gunst, siger udviklingschef Signe Jungersted fra Wonderful Copenhagen.