Facebook-siden Havemøbler Danmark udlodder forskellige møbler i præmie, hvis man liker og kommenterer opslag. Men de vindere, der udtrækkes, er fiktive. Foto: Magnus Ankerstjerne / TV 2 Lorry

Rasende brugere: Møbelfirma snyder med falske facebook-konkurrencer

Facebook-brugere raser mod Københavner-firmaet Havemøbler Danmark, der udlodder præmier gennem ’like-og-del’-konkurrencer. Vinderne er ikke ægte.

Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det oftest, fordi det er løgn.

Den talemåde bør man nok have in mente, hvis man falder over et facebook-opslag fra det københavnske firma Havemøbler Danmark. På sin facebookside lokker virksomheden flere gange ugentligt med, at man kan vinde havemøbler, hvis bare man liker opslaget og skriver en kommentar.

For eksempel blev en Marcus Sørensen fra Randers tirsdag udtrukket som den heldige vinder blandt de mere end 4.000 facebook-brugere, der kommenterede på en udlodning af en gyngestol.

Sådan offentliggøres vinderne af konkurrencen. Men en gennemgang af alle deltagere viser, at hverken en Merethe Sørensen fra Hellerup eller en Marcus Sørensen fra Randers har deltaget i de pågældende konkurrencer. Foto: Screendump fra Facebook

Problemet er bare, at der blandt de mange deltagende ikke er en Marcus Sørensen fra Randers. Det samme gør sig gældende, når andre vindere udtrækkes: Det er opdigtede personnavne, der ikke har deltaget. 

Og så er konkurrencen i strid med markedsføringsloven.

- Det fremgår også af markedsføringsloven § 9 sammenholdt med pkt. 19 i bilag 1 til markedsføringsloven, at det altid vil være vildledende handelspraksis, hvis man afholder konkurrencer eller salgsfremstød med præmier, uden at præmierne bliver uddelt, siger Marie Asmussen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden. 

TV 2 Lorry har været i kontakt med den eneste facebook-bruger fra Randers med navnet Marcus Sørensen. Han havde aldrig hørt om Havemøbler Danmark eller deltaget i nogle af deres konkurrencer.

- Hvis der er tale om spil for galleriet, så er det i klokkeklar strid med markedsføringsloven. Det siger sig selv, at det ikke er lovligt at holde en konkurrence, hvor man påstår, at der udtrækkes en vinder, hvis der ingen vinder er, eller den er falsk, siger Jakob Steenstrup, juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk.

Enorm spredning

Markedsføringslovens § 9, bilag punkt 19 

Former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive

§ Det hævdes som led i handelspraksis, at der afholdes en konkurrence eller et salgsfremstød med præmier, men uden de omtalte præmier eller andre rimeligt tilsvarende uddeles.

Kilde: Retsinformation

TV 2 Lorry har gransket firmaets facebookkonkurrencer. Mønsteret er det samme hver gang:

En konkurrence slås op, hvor man for at deltage skal like og kommentere – oftest navnet på det udloddede møbel. Derudover opfordres man også til at dele opslaget.

Derpå får opslaget oftest en enorm spredning. Eksempelvis udloddede facebooksiden den 31. marts en solseng, der ved publicering har fået over 19.000 kommentarer, 16.000 likes og mere og 4.000 delinger. Det kan i sig selv have stor værdi for virksomheden.

- Typisk så vil omtale, likes og delinger have en stor markedsværdi for en virksomhed. I nogle sammenhænge, typisk i forbindelse med konkurrencer, udleverer forbrugeren noget af deres egen personlige data for at deltage. Der skal man bare vide, at det har stor kommerciel værdi for virksomheder. Så selvom det måske er ikke er dankortet man skal have op af lommen, så betaler man ved at dele ud af sine personlige data, siger Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk.

Når konkurrencen når sin deadline, laver firmaet et opslag, hvor de annoncerer et vindernavn samt byen, vinderen kommer fra. Denne vinderperson bliver ikke tagget, og i opslagets kommentartråd spores kun lykønskende kommentarer fra andre deltagere. Der er således ingen eksempler på, at en vinder har tilkendegivet sig selv og jublet over den store gevinst.

Skeptiske brugere blokeres

Til gengæld kan man i enkelte tilfælde spore kommentarer fra facebook-brugere, der lufter skepsis ved, at vinderen ikke er tagget og heller ikke giver sig til kende i kommentartråden. En af dem er Britta Gravgaard, der lugtede lunten ved en konkurrence for to måneder siden.

- Da jeg først blev skeptisk, gik jeg ind og tjekkede jeg deres hjemmeside, som egentlig så fin nok ud. Så jeg blev i tvivl. Men så begyndte at eftertjekke, hver gang en person blev trukket som vinder. Jeg har tjekket alle kommentarer igennem, og jeg kan se, at det ikke holder vand, siger hun.

- Jeg tænkte, at det kan sgu ikke passe, at de har råd til at give så mange møbler væk. Så jeg tænkte, at det ikke holder vand. Jeg hoppede da på den i starten, men så begyndte jeg at se, at det er noget snyd.

Men hvis man ytrer skepsis, så risikerer man at blive blokeret fra facebooksiden af møbelfirmaet. Det skete f.eks. for Charlotte Nørup Zatmann, da hun begyndte at kommentere på sidens opslag og advare andre brugere.

- Hvis firmaet - og konkurrencerne - var reelle nok, ville firmaet nok tage snakken om det og bevise ægtheden i det i stedet for at blokere folk, siger hun.

En af de mange konkurrencer, siden reklamerer med. Til venstre et screenshot fra 3. april, hvor konkurrencen står til at udløbe 4. april. Til højre et screenshot fra 4. april, hvor Havemøbler Danmark har redigeret opslaget, så konkurrencen nu løber til den 10. april. Foto: Screendump fra Facebook

Trækker spor fra Gentofte til Vietnam og et depotrum i Sydhavnen

Ejeren af Havemøbler Danmark er Do Cao Thang med adresse i Biên Hòa i Vietnam. Ved henvendelse bruger han navnet Thomas Do. Foto: Det Centrale Virksomhedsregister

Et kig i cvr-registeret viser, at ejeren af selskabet Havemøbler Danmark IVS er Do Cao Thang, der anvender navnet Thomas Do. Adressen er opgivet til at ligge i byen Biên Hòa i Vietnam. Netop i Vietnam produceres havemøblerne, som firmaet forhandler.

På virksomhedens webshop påstår Havemøbler Danmark, at de er certificeret med e-mærket, der er et kvalitetsstempel for sikker og gennemsigtig e-handel. Et hurtigt kig i e-mærkeregisteret viser, at det ikke er sandt.

- Skulle jeg handle der, er der nok nogle områder, jeg lige ville undersøge nærmere. Blandt andet, om de er e-mærket, hvilket de tilsyneladende ikke er, og det er bekymrende, hvis man skriver noget, der ikke passer, siger Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk.

Opdatering d. 5.4

Efter artiklen blev publiceret den 4. april, har Havemøbler Danmark på hjemmesiden nu fjernet de passager, hvor de påstår at være e-mærket.

Virksomheden skiftede for nylig adresse til et lokale i Gentofte, hvor firmaet Telesvar har adresse. Det er et firma, der tilbyder telefonpasning til virksomheder. Foruden Havemøbler Danmark passer firmaet telefon for andre, mindre virksomheder som eksempelvis en edb-konsulent, et holdingselskab og en skrothandler under tvangsopløsning.

Et showroom opgives til at ligge i Sydhavnen i depotrum hos et opmagasineringslager nær Sjælør Station i Sydhavnen.

Telefonnummeret, der er knyttet til virksomheden i cvr-registeret, er ikke længere aktivt. På krak oplyses det, at nummeret senest var aktivt som et taletidskort fra teleselskabet Lycamobile.

Blander sig ikke i kunders facebook

Hvis man vil i kontakt med Havemøbler Danmark, skal man derfor igennem Telesvar.

TV 2 Lorry kontakter telefonpasningsbureauet – der i øvrigt præsenterer sig selv som Havemøbler Danmark og ikke Telesvar – og foregiver at være en interesseret kunde, der ønsker at besigtige en solseng i deres showroom inden et eventuelt køb.

Hvis han stod uden for mit vindue ville jeg ikke engang ane, hvordan han så ud. Der er jo også sådan, vores service fungerer

Cher, indehaver af Telesvar

Her bliver vi oplyst, at vi vil ringet op, når en aftale er clearet med mandskabet i showroomet. Vi bliver ringet op – igen af en medarbejder fra Telesvar – og får at vide, at varen, vi efterspørger, desværre ikke er på lager i øjeblikket. Derfor er det ikke muligt at besigtige den. Herefter ringer TV 2 Lorry igen, denne gang får vi fat i bureauets chef.

Cher, der er indehaver af Telesvar, og ikke ønsker at oplyse sit efternavn, fortæller, at det ikke er mere end ”en måneds tid tiden”, de begyndte at betjene Havemøbler Danmark.

- Vi oplever arbejdsforholdet som ganske fint, og jeg har ikke nogle indvendinger til det, siger indehaveren.

Foretager I baggrundstjek eller stiller nogle spørgsmål til virksomhederne, før I indgår samarbejde med dem?

- Altså, jeg har jo selvfølgelig været inde og se, at der foreligger et CVR-nummer. Men mere har jeg altså ikke gjort. Hvis han stod uden for mit vindue ville jeg ikke engang ane, hvordan han så ud. Der er jo også sådan, vores service fungerer.

Bekendtgjort med Havemøbler Danmarks fupkonkurrencer svarer indehaveren, at det ikke er noget, de blander sig i.

- Jeg sidder jo ikke og gransker mine kunders facebook. Det, synes jeg, er at tage den for langt, siger Telesvar-indehaveren.

Ejer: ”100 % real”

Da TV 2 Lorry ad omveje kommer i kontakt med ejeren af Havemøbler Danmark, er det via email. Do Cao Thang, der anvender navnet Thomas Do, oplyser, at han er på ferie i Vietnam frem til den 18. april, og derfor ikke er til at træffe på telefon.

Han forsikrer, at konkurrencerne er ægte og ikke falske. Grunden til, at personer ikke tagges i opslagene, er, som han skriver, for at undgå, at de efterfølgende spammes af andre deltagere.

Derudover vedhæfter ejeren et screenshot af en tilfældig facebookbruger, der har sendt ham en i øvrigt ubesvaret besked på facebooks chat med en forespørgsel på en havestol.

I en email skriver ejeren, at konkurrencerne er ægte dog uden at foreligge beviser for, at vinderne rent faktisk eksisterer og rent faktisk får tilsendt præmierne. Foto: TV 2 Lorry

TV 2 Lorry spørger, om han kan sende et bevis på, at en Marcus Sørensen fra Randers deltog i konkurrencen, hvor man kunne vinde en såkaldt Verona-stol.

Dagen efter modtager vi en email med et screenshot vedhæftet. Det viser en Marcus, hvis mellemnavn er sløret, der har deltaget i en anden konkurrence, nemlig Korfu-konkurrencen, der som bekendt blev vundet af en Merethe Sørensen fra Hellerup.

Derpå tager TV 2 Lorry kontakt til den eneste facebook-bruger fra Randers med navnet Marcus Sørensen. Han bekræfter, at han aldrig har deltaget i en facebook-konkurrence fra Havemøbler Danmark.

Til venstre email fra Havemøbler Danmark-ejeren. Til højre et screenshot fra en anden konkurrence med en Marcus Sørensen, hvis navn er sløret. Foto: TV 2 Lorry

Sletter opslagene

Omkring ti minutter efter, Do Cao Thang har sendt den seneste email til TV 2 Lorry, er det tydeligt, at ejeren har været inde på facebooksiden for at slette spor.

Således er annonceringerne af Marcus Sørensen samt Merethe Sørensen som konkurrencevindere nu slettet fra siden.

Det samme gælder selve konkurrenceopslagene og de lange kommentarspor, hvor man kan granske deltagere.

Derudover har ejeren også udskudt tre igangværende konkurrencer, der skulle være afsluttet ondag den 4. april. I stedet står der nu, at konkurrencerne afsluttes den 10., 11. og 15. april.

Andre facebook-brugere lufter deres skepsis og utilfredshed med konkurrencerne. Foto: Screendump fra Facebook

Til gengæld kan man finde ældre opslag, hvor konkurrencevindere annonceres. De blev også modtaget med skepsis fra andre facebook-brugere. F.eks. da en Anette Jørgensen fra Helsinge den 21. februar vandt fire krukker:

- Hmm, der findes jo ikke en Anette Jørgensen fra Helsinge på facebook? Ved hun, at hun har vundet, eller laver I pis med os? spørger en bruger.

Snyd, snyd. Fup og fidus.

Facebook-bruger

- Hvis pågældende person ikke deltager i konkurrencen via facebook, ja så har jeg svært ved at se, at vekommende eksisterer. Så hvad sker der lige? Synes, vi som deltagere har ret og krav på en forklaring, skriver en anden bruger.

Og så er der de brugere, der er mere ligefremme i deres sprog:

- Snyd snyd. Fup og fidus og ikke en skid andet.

OPDATERING DEN 5. APRIL:

Efter artiklen blev publiceret den 4. april har Havemøbler Danmark på hjemmesiden nu fjernet de passager, hvor de påstår at være e-mærket.

Desuden har Havemøbler Danmark nu oplyst et telefonnummer, så man kan komme i direkte kontakt med medarbejderen på lageret i Sydhavnen. 

Derudover har virksomheden opdateret punktet "om os" på hjemmesiden. Blandt andet med sætningen: "Hos havemoeblerdanmark.dk holder vi altid hvad vi lover - en aftale er en aftale!".

Slutteligt har virksomheden blokeret artiklens forfatter fra facebooksiden Havemøbler Danmark.

Hold øje med dette, når du deltager i en facebook-konkurrence

  • Kig under punktet ”om” på profilen. Hvis den er tom, så kan det være tegn på, at profilen er falsk.
 
  • Tjek om der er negative kommentarer på ”væggen”.
 
  • Er der gamle opslag på profilens ”væg”, eller er der kun daggamle opslag, kan ejeren have slettet negative kommentarer fra folk, som undrer sig over en manglende vinder.
 
  • Hvis du ser et blåt flueben på en side eller en profil, betyder det, at Facebook har bekræftet, at der er tale om en autentisk side eller profil for den pågældende offentlige person, medievirksomhed eller varemærke. Hvis du ser et gråt flueben på en side eller en profil, betyder det, at Facebook har bekræftet, at der er tale om en autentisk side fra den pågældende virksomhed eller organisation.
 

Kilde: Forbrugerombudsmanden