Foto: Claus Fisker - Scanpix

Direktør glad over lufthavns-indgreb: "De tjener abnorme beløb"

I samarbejde med tv2.dk

Danish Air Transport er træt af priserne for at flyve til og fra København. Derfor håber direktøren, at politikerne vil gribe ind.

Københavns Lufthavne er en sand pengemaskine, og derfor er det på tide, når politikerne lægger op til en kursændring til gavn for kunderne.

Det siger Jesper Rungholm, direktør i flyselskabet Danish Air Transport, der flyver indenrigs- og charterruter i Danmark. Han betegner det som 'presserende' med lavere priser for at flyve til og fra Kastrup Lufthavn.

- Vi har absolut ikke en levedygtig økonomi. Lufthavnen har nøglen til det, men der sker ikke noget. De snakker positivt, men der sker ingenting, siger han til TV 2.

Luftfartsdirektøren fremhæver de store udbetalinger af aktieudbytter, som ejerne i den australske kapitalfond Macquaire og den canadiske pensionskasse Ontario Teachers Pension Plan, har sikret sig det sidste årti efter enorme overskud i lufthavnsforretningen. 

I 2005 købte Macquaire 57,7 procent af aktierne i lufthavnen, og i 2011 solgte australierne en bid fra til den canadiske pensionskasse, og det har tilsyneladende været en særdeles lukrativ forretning.

Læs også Regeringen vil presse billetpriser ned i Københavns Lufthavn

For mens mange flyselskaber kæmper med overhovedet at tjene penge, går det anderledes stærkt i den lufthavn, flyselskaberne betaler for at bruge i København.

Fra 2005 til og med 2016 er der samlet betalt et udbytte på 11,8 milliarder kroner, hvoraf knap 60 procent er sendt til udlandet. I samme periode har resultatet efter skat været på 11 milliarder kroner til fordeling mellem de forskellige aktionærer, hvor også staten ejer knap 40 procent.

Direktør: Vi er blevet tørret

Alene i 2016 var udbyttet på knap 1,2 milliarder kroner, hvilket svarer til over 40 kroner for hver af de 29 millioner passager, der brugte lufthavnen sidste år.

- Det er et helt abnormt beløb. Og det er bare udbyttet. Man har en kæmpe overskudsgrad på en tredjedel af omsætningen. Det kæmpestore overskud har været brugt som undskyldning for, at der skal investeres. Men hvordan reinvesterer man udbytte, der er sendt til Canada og Australien, spørger Jesper Rungholm.

- Vi er blevet tørret gennem årene, og det kan bedst ses ved, at Macquaire har fundet ud af, at de skal ud nu, fortsætter DAT-direktøren med henvisning til en besked tidligere i år fra kapitalfonden om, at de har sat gang i en salgsproces.

Jesper Rungholm anslår, at forhøjede afgifter og krav til hans selskab årligt koster ham 20 millioner kroner i ekstra omkostninger. Blandt andet brænder DAT's propelfly årligt enorme mængder flybrændstof af til ingens verdens nytte, fordi hans fly behandles på samme måde som de store rutefly. 

Læs også Rejselystne giver millionoverskud i lufthavnen

- Du kan sammenligne det med, at de behandler en taxa som en turistbus. Vi brænder hundredtusindvis af liter af hvert år til ingen verdens nytte som følge af deres besparelsesiver på driften, siger Jesper Rungholm.

Jesper Rungholm står ikke alene med sin kritik. Flykæmpen SAS har ved flere lejligheder kritiseret de høje priser i Københavns Lufthavn, som koster omkring det dobbelte af Stockholm og Oslo for flyselskaberne.

Allerede tilbage i 2009 brokkede SAS sig voldsomt over, at lufthavnen hævede priserne markant.

- Det er med dyb undren og bekymring, at vi kan konstatere, at Københavns Lufthavn nu vil øge luftfartsselskabernes afgifter med 8 pct. Det svarer nogenlunde til den samlede afgiftsstigning de seneste seks år og kommer samtidig med, at Københavns Lufthavn igen kan præsentere et markant overskud. At afgiftsstigningen så sker med myndighedernes (Statens Luftfartsvæsen, red.) velsignelse på et udokumenteret grundlag er selvsagt problematisk, lød det dengang fra vicekoncerndirektør John Dueholm.

Hos Nordnet kan investeringsøkonom Per Hansen godt forstå, at Macquaire er glade for deres  satsning på Danmarks største lufthavn.

- Det har været en fantastisk investering, siger han.

Per Hansen betegner den rundhåndede udbyttestrategi som en klassisk model for kapitalfonde, der trækker al overskudskapital ud af de virksomheder, de investerer i. 

Læs også Kvinde filmede kast med kuffert: Flyselskab beklager

For kunderne har det seneste årti dog været en gevinst med lavere priser, mens flertallet af flyselskaber kæmper for overhovedet at lave overskud.

- Ejerne af Københavns Lufthavne sidder solidt på flæsket, og de bærer en mindre del af den samlede risiko, end man kunne forestille sig, siger Per Hansen.

Københavns Lufthavne annoncerede sidste år en kæmpe investeringsplan på op mod 20 milliarder kroner i en udvidelse af lufthavnen, der ventes at skabe 12.500 nye job. Men indholdet i plan har ikke vakt begejstring hos SAS.