Det nye digitale signalsystem på strækningen mellem Roskilde og Køge skulle have været i drift i maj måned i år, men blev udsat på grund af sikkerhedsrelaterede fejl i leverandørens system.
Nu er man dog efterhånden nået så langt i arbejdet med at teste det nye system, at omdannelsen til det digitale system går ind i den sidste fase.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelse.
Derfor bliver strækningen mellem Roskilde og Køge spærret for kørsel i bestemte tidsrum.
Det nye signalsystem giver blandt andet mulighed for, at der kan køre flere tog til tiden
Tag togbus, mens der testes
Af hensyn til togtrafikken er testene lagt i weekenden, og DSB indsætter togbusser på de ramte strækninger.
De første tests skal herefter vise om, det er muligt at sætte systemet i drift i slutningen af december 2019.
På Banedanmarks hjemmeside er det muligt at følge med i hvor og hvornår det nye signalsystem testes.
- Det nye signalsystem giver blandt andet mulighed for, at der kan køre flere tog til tiden. Af sikkerhedsmæssige hensyn er det nødvendigt at lukke overkørslen når vi tester, siger Søren Boysen, direktør for signalsystemer hos Banedanmark.
Nyt digitalt signalsystem vil nedbringe forsinkelser med 80 procent
Det gamle og forældede signalanlæg har været årsag til mange forsinkelser.
Med det moderne IT-baserede signalsystem, ERTMS, modtager togføreren et trådløst signal hvilket vil mindske togforsinkelser som er forårsaget af signalfejl med 80 procent.
Yderligere vil det helt nye signalsystem give mulighed for flere tog med højere hastighed.