Ny rekord på Roskilde Festival - trods en onsdag aften helt i sort

3’s kunder brugte hele 87 terabyte data under Roskilde Festival. Det er en klar stigning i forhold til sidste år.

Det skal helst dokumenteres og deles med vennerne på de sociale medier, når gæsterne på Roskilde Festival tager en ølbong, hopper i badesøen eller fyrer den af foran Orange Scene. 

Og det sender dataforbruget på himmelflugt på markerne syd for Roskilde.  

I år fik den så lige en tand ekstra.

Således brugte teleselskabet 3’s kunder 87 terabyte data, fra campingområdet åbnende lørdag den 29. juni, og til festivalen sluttede søndag morgen den 7. juli. Det er en stigning på otte procent i forhold til festivalen sidste år. Torsdag den 4. juli satte 3’s kunder ny rekord med 14,1 terabyte data. 

Det skriver 3 i en pressemeddelelse. 

Onsdag aften gik i sort

Teleselskabet har trukket tal, der viser, at særligt det sociale medie Instagram har været populært under årets festival og sørget for en stor del af dataforbruget. 

Det blev især tydeligt onsdag aften, da der var problemer med flere sociale medier, siger Stefan Ring, der er ansvarlig for 3’s netværk på Roskilde Festival.

- Vi har hver dag set en jævn stigning i dataforbruget på omkring 15 procent sammenlignet med sidste år – undtagen onsdag. Den dag steg dataforbruget kun 3 procent, og det skyldes uden tvivl, at flere af de store sociale medier havde generelle upload-problemer det meste af aftenen. På de andre dage har vi set, at Instagram er den app på festivalen, der trækker mest data, så når den er udfordret, har det en stor indvirkning på netværkstrafikken, siger Stefan Ring, der vurderer, at Instagrams populære Stories-funktion er en af årsagerne til, at app’en trækker ekstra meget data i år. 

Roskilde-gæster er vanedyr

Årets stigning var helt forventelig. Derfor havde 3 da også gjort alt, hvad de kunne for at forberede sig på de store datamængder i området. Heldigvis opførte Roskilde-deltager sig, som de plejer, kan 3 se på deres datatal.

- Der er altid en stor stigning i taleopkald hvert år om lørdagen, når folk løber ind på campingområdet. Vi ser en peak-belastning i masterne omkring indgangene, indtil folk er kommet på plads i deres lejr. Så begynder trafikbelastningen at fordele sig mere jævnt i området, hvor streaming af især musik står for store mængder datatrafik. Og når koncerterne for alvor går i gang om onsdagen, eksploderer belastningen på hele vores festivalnetværk, siger Stefan Ring.

Forbrug blandt 3’s kunder på Roskilde Festival 2019 (29. juni kl. 00 – 7. juli kl. 8)

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

lise nør

Lise Nørgaard modtager statslig hæderspris som 103-årig

20200103-093918-A-1920x1281we

Fem nye ansatte skal bekæmpe social kontrol i København

den lille havfrue

Chefredaktør dømmes for at dæmonisere Den Lille Havfrue

Vedat

playSætter telefoner i stand og forærer dem væk: "Ingen skal mangle det, jeg manglede"

Roskilde

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere