Nu nyder vi luksusmiddagen hjemme

Krisen får danskerne til at fravælge toprestauranterne. Vi køber i stedet lækkert ind i delikatessebutikkerne, skriver pleasure.dk.

Står valget mellem at bruge 3000 kroner på et restaurantbesøg
eller købe lækre råvarer til hjemmelavet luksusmiddag, vælger
flere og flere danskere den sidste løsning.

Når den økonomiske usikkerhed truer, bevæger vi os automatisk
mod det nære, sikre og nostalgiske, og det nyder
specialforretningerne godt af.

Det siger Cheføkonom i Landbrugsrådet Leif Nielsen, som til
daglig analyserer fødevaremarkedet i Danmark.

"Specialbutikkerne oplever en positiv effekt af krisen, fordi
de kunder, der før brugte en masse penge på dyre restauranter,
nu har flyttet deres forbrug over på gourmetoplevelser til
hjemmet," siger Leif Nielsen til pleasure.dk.

Det er nemlig de hjemlige dyder, der trækker i folk, når
krisen kradser, og tendensen går lige nu mod forkælelse i det
daglige i stedet for enkelte, dyre madoplevelser i byen.

Det billede genkender Peter Steen. Han er indehaver af
slagter- og delikatesseforretningen Gourmandiet på Østerbro i
København.

"Vi har haft fremgang siden august sidste år, og vi får flere
kunder uge for uge trods krisen," siger Peter Steen.

Han forstår godt forbrugernes fravalg af de dyreste
restaurantbesøg:
"I stedet for at betale 1400 kroner for en flaske god vin på
en restaurant, får de den samme hos os for 400 kroner. Hvis de
samtidig køber et par lækre, økologiske bøffer hjem til køkkenet
frem for at gå ud, så sparer de altså et væsentligt beløb,"
fortæller Peter Steen.

Han peger, ligesom Landbrugsrådet, på den psykologiske effekt
af de sløje tider.
"Når alt er lidt trist, og pengeproblemerne presser på, vil
danskerne gerne have noget godt, som de kan hygge sig med
derhjemme," lyder ræsonnementet da pleasure.dk møder ham i
madtemplet på Østerbro.

Hos Meyer Gruppen, der blandt andet består af Meyers Køkken og
delikatesseforretningen Meyers Deli, mærker man også succesen.
"Vi har set en markant fremgang i omsætningen fra 2007 til
2008. Det er min klare opfattelse, at danskerne hellere holder
en billig sommerferie i Danmark frem for at gå på kompromis med,
hvad vi putter i munden," siger administrerende direktør for
Meyer Gruppen Tage Nielsen.

Den opfattelse deler Leif Nielsen:
"Alt tyder på, at danskerne hellere skærer ned på rejser,
elektronik og andet dyrt forbrug frem for den gode mad.
Sammenlignet med et restaurantbesøg er delikatesseforretningerne
jo stadig billige, så de er et reelt alternativ," fastslår Leif
Nielsen.

Han udnævner de dyre restauranter, som finanskrisens absolutte
fødevaretabere, mens de helt store vindere er discountkæder som
Netto og Fakta.
Se meget mere på Børsen Weekend TV i morgen lørdag på adressen
www.borsen.dk/tv