Kystbanen får ekstra millioner

Kystbanens hårdtprøvede pendlere får nu en håndsrækning fra Folketinget, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Transportminister Lars Barfoed (K) har sikret sig flertal for en »robusthedspakke« til 24 millioner kroner, der skal sikre Kystbanens passagerer mod forsinkelser opstået på svenskersiden af Øresund i forbindelse med ombygninger på Malmø Centralstation, som finder sted frem til december 2010.
Helt konkret har politikerne sagt ja til den »robusthedsplan« som Trafikstyrelsen har udarbejdet. I hovedtræk går planen ud på, at der alle hverdage mellem klokken 6-19 skal holde et ekstratog på Københavns Hovedbanegård, som kan sættes ind nordpå ad Kystbanen til tiden, hvis et tog fra Sverige er op til 20 minutter minutter forsinket. I forvejen holder er fast et ekstratog klar i Helsingør med samme formål, nemlig at opsuge forsinkelser. DSBFirst overtog driften af kystbanen i januar i år med løfter om bedre og oftere afgange. En forbedring passagererne i lange perioder har måtte kigge i køreplanen efter.
- Rettidigheden på Kystbanen har ikke været i orden, men når den nu endelig er ved at rette sig op, kan jeg ikke acceptere at en udefra kommende faktor som sporarbejder i Sverige skal give risiko for flere forsinkelser. Derfor har jeg efterlyst en robusthedspakke fra Trafikstyrelsen, og den har forligspartierne nu nikket ja til, siger transportminister Lars Barfoed (K).
Samtidig har han endnu en gang forlangt at DSBFirst og Banedanmark forbedrer deres informationer til tog-passagerer, når der er uregelmæssigheder i togtrafiken. Aftalen rummer også en option på godt ni millioner kroner at købe endnu et reservetog, der med udgangspunkt fra Østerport kan sættes ind på Kystbanen ved forsinkelser på over 20 minutter.
- Nu bruger vi i første omgang 24 millioner kroner på at få en mere robust køreplan, reservetoget kan jo også bruges, hvis der opstår forsinkelser af andre årsager end sporarbejderne i Sverige, siger Lars Barfoed.
Allerede på mandag den 28. september vil reservetoget kunne sættes ind, vurderer DSBFirst og Banedanmark. Ordningen løber helt frem til december 2010, hvor ombygningen på Malmø Centralstation efter planen er overstået og den ny citytunnel i byen indvies.