Intet krav om godsterminal i Køge

Muligheden for at placere en såkaldt kombiterminal vest for Køge har ingen betydning i forhold til den beslutning, som politikerne på Christiansborg skal tage om en ny jernbaneforbindelse på Sjælland.

Det slår transportminister Lars Barfoed (K) fast i et brev til
styregruppen for de fem landsbyer Ølby, Højelse, St. Salby, Ll.
Salby og Ølsemagle, der alle frygter at blive nabo til en
såkaldt kombiterminal, hvor gods og containere døgnet rundt skal
lastes mellem lastbiler og godstog, skriver DAGBLADET Køge.
»Jeg vil godt slå fast, at hverken regering eller Folketinget
har truffet nogen beslutning om anlæg af en terminal vest for
Køge. Det gælder heller ikke, selv om der måtte blive truffet
beslutning om anlæg af en ny bane København - Ringsted«, skriver
ministeren i et brev, der er sendt til landsbyerne den 12.
januar.
For Kim Mesterton, der er medlem af styregruppen for
landsbyerne understreger ministerens brev, at der hersker flere
misforståelser blandt embedsmænd og politikerne i Køge, når det
handler om placeringen af kombiterminalen.
- På det første planværksted fik vi borgere at vide af
embedsmændene, at kombiterminalen allerede var vedtaget på
Christiansborg, og at vi derfor ikke kunne diskutere den.
Ministeren afviser selvfølgelig ikke muligheden for en
kombiterminal. Men han slår klart fast, at de overvejelser først
kommer på tale, efter at beslutningen om banens linieføring er
taget af Folketinget, siger Kim Mesterton, som også langer
kraftigt ud efter Venstres gruppeformand i byrådet og kommende
spidskandidat til kommunalvalget, Jørgen Mikkelsen.
Jørgen Mikkelsen gav i lørdagens udgave af DAGBLADET udtryk
for, at grønt lys til en kombiterminal ved Køge kan blive
nødvendig for overhovedet at få politikerne på Christiansborg
til at holde fast i en linieføring over Køge.
- Set i lyset af ministerens ord er det fuldstændig usagligt,
når Jørgen Mikkelsen vil have en kombiterminal til Køge af angst
for, at han ellers ikke får jernbanen, siger Kim Mesterton.