00:24

Gymnasium: Stor succes at droppe karakterer

For et år siden indførte Rungsted Gymnasium karakterfrihed for fire 1. G klasser. En overvældende succes, lyder det i dag fra både elever og lærere.

Der er ingen tvivl om, at karaktererne betyder noget for mange af eleverne på Rungsted Gymnasium:

 - Nu her i 2.g fylder det meget, synes jeg. I hvert fald mere og mere, siger Caroline Schwenger.

Første del af gymnasietid var karakterfri

For et år siden indledte hun det første halve år af sin gymnasietid uden karakterer:

- Jeg kan huske, at da jeg startede sidste år og vi havde karakterfri – da synes jeg, det var meget mærkeligt. Også da jeg bare hørte om det synes jeg, at det var meget udefinerbart, fordi man var vant til at blive målt på karaktererne, men jeg syntes faktisk det var rigtigt godt, da vi kom i gang, siger Caroline Schwenger, som dengang gik i 1G.

Og et år efter er hun glad for tiden uden karakterer:

 - Man fjernede sig fra det der fokus om, at det hele handlede om karakterer, og man begyndte at tænke mere på – ok, hvad kan jeg så ændre i forhold til den her opgave. Altså – hvad er fejlen, og hvad kan jeg så gøre ved det. I stedet for at se på karakteren og så smide den væk. Så det var ligesom mere konstruktivt, siger hun.

Forkert at sætte tal på ryggen af eleverne

2016 var det første år, hvor Rungsted Gymnasium gav fire af deres 1.g klasser mulighed for at droppe karaktererne det første halve år:

- Vi synes, det var forkert at sætte et tal på ryggen af den enkelte elev så tidligt. Vi synes, det var bedre at have nogle samtaler med eleverne det første halve år, så vi også kunne nå frem til en mere præcis evaluering og bedre kunne placere den enkelte elev karaktermæssigt senere, siger rektor for Rungsted Gymnasium, Mogens Hansen, til TV 2 Lorry.

Både elever og lærere tilfredse 

- Nu ved jeg, at jeg ikke kun skal kigge på karakteren, men også på det feedback, der er blevet skrevet, lyder det fra Jakob Kolberg, som går i 2G på Rungsted Gymnasium.

En forudsætning for den karakterfri periode var dog, at de enkelte lærere var enige samtidig med, at de skulle give de enkelte elever mere feedback:

- Det har været positivt for lærer-elev situationen, fordi vi ikke med det samme skulle ind og give dem en karakter, men faktisk havde mulighed for at evaluere dem uden karakter, og se dem vokse og gro, inden den der karakter skulle ind i billedet, siger lærer på Rungsted Gymnasium, Sanne Zillo Rokamp til TV 2 Lorry.

Og det bliver bekræftet af en anden elev i 2.x:

 - Nu ved jeg, at jeg ikke kun skal kigge på karakteren, men også på det feedback, der er blevet skrevet. Og det giver god mening nu og så kan jeg skrive opgaverne bedre, siger Jakob Kolberg.