Foto: Thomas Lekfeldt - Scanpix

Frank Jensen har rod i økonomien: "For travlt med at få priser"

Frank Jensen har simpelthen ikke givet området opmærksomhed nok – sådan lyder kritikken i dag fra de Radikales Tommy Petersen i sagen om Deloittes kritik af Københavns kommune.

Fejl i syv procent af lønudbetalingerne, betalinger, der ikke falder til tiden, og firmakort, som ikke bliver inddrevet ved fratrædelser og afskedigelser.

Det er bare nogle af de punkter, som har fået revisionsfirmaet Deloitte til at rette en skarp kritik mod Københavns Kommune.

Frank Jensen har flere omgange beroliget os i økonomiudvalget og lovet, at der kom styr på tingene, men det må vi jo barer konkludere, at der stadig ikke er kommet.

Tommy Petersen, Rad. V i København

Det er andet år i træk, at revisorerne påpeger problemer med utilstrækkelig bogføring af udgifter i Københavns Kommune.

- Det er jo desværre ikke en ny kritik, og det er frustrerende at være vidne til, at de her problemer stadig opstår, udtaler Tommy Petersen, der sidder i Økonomiudvalget for det Radikale Venstre.

I revisionsrapporterne er der sammenlagt 18 punkter. 13 af disse omhandler Københavns Kommunens Koncernservice, som hører ind under økonomiforvaltningen, og dermed ligger på overborgmester Frank Jensens bord. 

- Frank Jensen har flere gange beroliget os i økonomiudvalget og lovet, at der kom styr på tingene, men det må vi jo barer konkludere, at der stadig ikke er kommet, siger Tommy Petersen, Rad. V.

Han bakkes op af Jakob Næsager fra de Konservative.

- Vi skylder simpelthen Københavnerne, at der er styr på tingene, siger han. 

Læs også Book din overborgmester: Frank Jensen starter valgkamp

Samme problem i 2015

Ifølge Tommy Petersen så kunne problemerne havde været løst for længst – hvis overborgmester Frank Jensen havde taget problemerne mere seriøst.

- Jeg mener simpelthen ikke, at Frank Jensen har givet det her område nok opmærksomhed, det kan jo ikke passe at landets største kommune har fejl i syv procent af lønudbetalingerne. Det er bare ikke godt nok.

Også Jakob Næsager mener, at problemerne bunder i en manglende vilje fra overborgmesterens side.

- Frank Jensen har alt for travlt med at rende rundt og modtage priser, og glemmer dagligdagstingene herhjemme i København, siger han. 

Læs også 6.000 studieboliger skal afhjælpe kaos: "Jeg har boet fire steder på to år"

Flere hænder er ikke svaret

På trods af det altså er andet år i træk, at revisorerne kommer med kritik af Københavns Kommune, så afviser Tommy Petersen, at man kunne løse problemet ved at ansætte flere i Koncernstyrelsen, der står for driften.

- Løsningen er at give det mere opmærksomhed fra øverste side – både fra politisk og direktionsniveau.

TV2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra overborgmester Frank Jensen, men han har ikke ønsket at stille op til interview.