Ditte hænger rundt i byen med et budskab: Jeg er mere end en sygdom

Ny kampagne sætter fokus på stigmatisering af folk med handicap.

Måske har du set Ditte, Bjarke, Mie, Nikolaj, Osman eller Thorbjørns ansigter hænge rundt omkring i København.

Billederne er en kampagne fra DUOS, der er Danmarks største private servicevirksomhed for mennesker med handicap.

Ansigterne udadtil er seks af deres brugere, der vil vises som mennesker og ikke handicappede.

'Man er bare et menneske'

quote Faktum er, at jeg lever et ligeså abnormt ‘kedeligt’ liv som andre. Med kommende mand og kommende bryllup og drømme om børn og familie.

 Ditte Amalie Hagelund Johansen, deltager i kampagnen

Èn af dem, som lige nu har sit billede plastret på standere, busser, metro og fitnesscentre, er 22-årige Ditte Amalie Hagelund Johansen fra Roskilde.

Hun har diagnosen knogleskørhed. Med fed streg under har, for man har et handicap, man er ikke handicappet, siger hun.

Og det er netop en del af budskabet i kampagnen:

- Det, jeg prøver at komme ud med, er, at jeg er så meget mere end en sygdom. Jeg er bare et menneske, fortæller hun og uddyber:

- Jeg lever jo ikke et normalt liv, hvis man spørger 'Hr og Fru Danmark'. Faktum er, at jeg lever et ligeså abnormt ‘kedeligt’ liv som andre. Med kommende mand og kommende bryllup og drømme om børn og familie.

Derfor vil hun gerne behandles som alle andre - og ikke mødes som en, der er anderledes:

- Der er altid en lille usynlig hinde i form af folks væremåde, kropssprog og generalisering. Det skal udslettes fuldstændig. 

Osman er blind og er også et af ansigterne i kampangne.
Osman er blind og er også et af ansigterne i kampangne.
Foto: DUOS/Kampagnefoto

Alle kender og møder handicappede

DUOS’ kampagne tager udgangspunkt i en stigende diagnose-fokusering, som de oplever i samfundet:

- Der er stort fokus på diagnoser og flere og flere får en. Skal man have bevilliget hjælp, så skal man have en diagnose, så der er nærmest en kamp om at få en. Men der er en bagside, for eksempel stigmatisering, siger Vibeke Rieneck, der er projektleder hos DUOS (tidligere Bruger - Hjælper Formidlingen)

Kampagnen, der præger gadebilledet i disse uger, retter sig mod stort set alle, der vandrer forbi:

- For vi kender jo næsten alle sammen én, der er har et handicap eller er i kontakt med dem på andre måder. Og vi skal jo leve i et samfund, hvor vi kan rumme mennesker med handicap som personer og ikke som omvandrende diagnoser, siger hun.

Det er ikke en kamp for færre diagnoser, understreger hun, men for at få folk til at tænke anderledes om dem.

Bjarke er en anden af de brugere, der står frem i kampagnen.
Bjarke er en anden af de brugere, der står frem i kampagnen.
Foto: DUOS/Kampagnefoto

'Ikke følelsesporno'

Det var dog ikke helt uden tøven, at de fik Ditte Amalie Hagelund Johansen med. 

- Det måtte ikke blive følelsesporno, siger hun.

Efter at have talt med DUOS blev hun dog beroliget om, at de havde samme agenda, og at de var åbne over for, at hun kunne have indflydelse på resultatet.

Da hun bor i Roskilde, er hun endnu ikke selv stødt på billederne rundt omkring i København.

- Men flere fortæller, at de har set mig, og at det overrumpler dem positivt. Det skal jeg lige vænne mig til, fortæller hun. 

På den måde er hun forhåbentlig allerede godt på vej med sin mission: 

- Jeg vil gerne have erstattet mistro med nysgerrighed.  

22-årige Ditte Amalie Hagelund Johansens billede til kampagnen.
22-årige Ditte Amalie Hagelund Johansens billede til kampagnen.
Foto: DUOS/Kampagnefoto

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik