"Dette billede er fra klokken 8 i morges på Birkerød station under sneen er der is. I går var en lille dreng sekunder fra at glide ud foran toget fordi hans cykel skred ud pga isen. DSB er kontaktet mange gange men de er fuldstændig lige glade . Har andre samme oplevelser?" Sådan skriver Karen Marie Myrndorff på TV2 Lorrys facebookside. Foto: Facebook

Derfor ryddes togperronerne ikke for sne

Salt på perronerne kan forstyrre togtrafikken, så sneen bliver i stedet gjort skridsikker, forklarer Banedanmark.

- Hvorfor har I ikke saltet eller ryddet sneen på perronerne?

Spørgsmål er de seneste dage væltet ind over Banedanmark fra utilfredse togpassagerer, der undrer sig over tilstanden på perronerne.

Også på TV 2 Lorrys facebookside skriver flere brugere, at togperronerne er meget glatte.

- En skam der ikke ryddes sne på BaneDanmark/DSB stationer, skriver Thure Laceda Ertmann, på TV2 Lorrys facebookside.

Også Laila Christine Jensen har skrevet om de snedækkede togperroner:

- Jeg undrer mig meget over, hvor dårligt der bliver ryddet sne og sikret både ved tog-stationer, cykelstier, fodgængerovergange, skriver hun på vores facebookside.

Men Banedanmark kan ikke salte ved togstationerne. Det fortæller Thomas Brogaard, der er stationsansvarlig i Banedanmark, til P4 København.

- Hvis vi brugte salt på perronerne, så ville smeltevandet ende på sporet. Det kan skabe en masse forstyrrelser og fejl i vores sikringssystemer, så vi ikke kan køre tog, forklarer han.

Tidligere brugte Banedanmark et kvælstofbaseret produkt, der kunne smelte sneen væk fra stationerne, men det blev droppet, da de mange hundrede tons kvælstof endte i naturen.

Samtidig er sand og grus er for tungt for personalet at løfte på, så derfor er en helt anden metode taget i brug for at undgå, at passagererne glider i sneen.

Sneen er nemlig gjort skridsikker med små, sorte kugler leca hældt oven på sneen.

Leca er en plastisk lerart, der giver passagerernes sko og støvler et underlag at gribe fat i.

- Vi har brugt leca i fem vintre og ikke set nogen stigning i antallet faldulykker, så vi sikrer passagererne med metoden, siger Thomas Brogaard.

På trods af lecaen har mange passagerer dog klaget over den manglende rydning på perronerne.

- Vi fejer ikke alt sne væk, da den er bindemiddel mellem perron og lecaen, forklarer Thomas Brogaard.