"Den ildsprudlende drage" på turné i hovedstadsområdet

Små skinnefejl på jernbanenette vil i løbet af januar forsvinde i en regn af gnister, melder Banedanmark.

Rigtig mange mennesker kører dagligt med tog og S-tog i hovedstadsområdet, og de mange togture skaber små rifler og bølger af skinnerne. Men i løbet af januar vil de mange små skinnefejl forsvinde i en regn af gnister. 

Det melder Banedanmark, der har indsat skinneslibetoget – også kaldet den ildsprudlende drage - for at sikre, at jernbanenettet kan klare de tusindvis af daglige togture i hovedstadsområdet.

Det særlige tog, der sliber togskinnernes overflade, kører nu på S-togsstrækningen fra København H til Høje Taastrup og på Øresundsbanen fra København til lufthavnen.

 
 
Foto: Peter Elmholt / Banedanmark

For ikke at genere togdriften kører slibetoget om natten, og på en nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe 5-6 kilometer skinner færdigt.

- Efter at skinneslibetoget har gennemkørt en strækning, vil der være færre vibrationer i sporet fra togene. Det betyder, at der går længere tid imellem, at det er nødvendigt at justere sporet og udskifte skinner, sveller og skærver, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Her kører skinneslibetoget i januar

3.-4. januar: Køge-Ølsemagle
4.-5. januar: Ølsemagle-Solrød Strand
5.-6. januar: Solrød Strand-Karlslunde
7.-8. januar: København H-Høje Taastrup
8.-9. januar: København H-Høje Taastrup
9.-10. januar: Karlslunde-Hundige
10.-11. januar: Hundige
11.-12. januar: København H
14.-15. januar: København H
15.-16. januar: Øresundsbanen
16.-17. januar: Øresundsbanen
17.-18. januar: Øresundsbanen

Slibetoget har 32 slibesten, og når det arbejder, kører skinneslibetoget mellem 3 og 9 kilometer i timen. Toget gnistrer og støjer, når det kører gennem landskabet, og det ser nærmest ud som om, at der er gået ild i skinnerne under toget.

Den 8. og 9. januar og i perioden 11.-18. januar vil toget holde i Vigerslev. Den 10. januar vil slibetoget om dagen holde i Køge. Klargøring af toget kan give støjgener for de nærmeste naboer til banen, melder Banedanmark. 

 
 
Foto: Peter Elmholt / Banedanmark

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik