Busser snegler sig af sted

Bussen stopper. Igen. Biler og cykler tvinger chaufføren til at bremse. Og så er der rødt lys lidt længere fremme. Nyt stop. Og så et stoppested. Sådan opleves en typisk bustur i myldretiden i flere større byer landet over. Værst er situationen i København, hvor busserne snegler sig af sted med helt ned til 12,7 kilometer i timen. Det viser en opgørelse, som trafikselskabet Movia har foretaget for metroXpress.

Skiftende myndigheder har brugt millioner på at få busserne hurtigere
frem, både i København og byer som Aalborg og Århus. Alligevel
er bussernes gennemsnitshastighed flere steder ikke
steget.»Problemet er, at trængslen er blevet større. Der er
kommet flere biler og cykler på de gader, hvor busserne kører,«
konstaterer afdelingschef Per Gellert fra Movia. Han tilføjer,
at problemet er størst på de københavnske brogader.»Men også
mange af bykernerne i de større byer i provinsen døjer med
langsomme busser og trængsel,« siger han.Bussernes
langsommelighed er kostbar. En undersøgelse har vist, at det
alene på udvalgte strækninger i København koster over 20
millioner kroner i spildtid for passagererne om året. Samtidig
får det passage-rerne til at stå af den kollektive trafik, og
busselskaberne må have flere busser i gang for at kunne holde
køreplanen.I Københavns Kommune siger Jesper Christensen (S),
der er medlem af Movias bestyrelse, at viljen til at gøre noget
ved problemet er til stede.»Blandt andet lukker vi som forsøg
Nørrebrogade for gennemkørende trafik til efteråret. Men det er
et langt, sejt træk. Vi ville gerne have en form for
trængselsafgift, men det må vi ikke indføre for regeringen,«
siger han.Også i Århus har busserne snørklet sig gennem byen,
men her har byrådet satset hårdt på at give dem bedre vilkår,
blandt andet med brede busbaner på indfaldsvejene, og det har
virket, siger Ango Winther (S), der er trafikpolitisk ordfører i
teknisk udvalg.