Foto: TV2/Lorry

Akuttelefon får hård kritik fra Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrelsen påpeger journalrod og personale, som ikke ved, hvornår de skal kontakte en læge, hos 1813.

Sundhedsstyrelsen har været på kontrolbesøg hos Region Hovedstadens Akutberedskab, som tager telefonen, når syge borgere ringer 1813, og på baggrund af besøget rejser styrelsen alvorlig kritik af akuttelefonen.

- Sundhedsstyrelsen konstaterede ved tilsynsbesøget flere alvorlige problemer med uklart ansvar og mangelfuld journalføring og har anmodet Region Hovedstaden om hurtigt at følge op på sagen, skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

En del af kritikken går på, at de sygeplejersker, der tager telefonen hos 1813, ikke er instrueret ordentligt.

De er ikke tilstrækkeligt klar over, hvornår de selv må råde patienterne, og hvornår der skal en læge ind over, og det udgør en alvorlig risiko for patienternes sikkerhed.

- De var ved tilsynsbesøget ikke bekendt med, hvordan deres arbejde var afgrænset, og hvornår de skulle kontakte en læge.

- Ledelsen henviste til det såkaldte beslutningsværktøj, men det var ikke klart for visitatorerne, om de måtte fravige beslutningsstøtteværktøjet, eller hvor de skulle finde specifikke instrukser.

Det skriver Sundhedsstyrelsen, som interviewede fire medarbejdere under besøget, og også har holdt øje med akutberedskabet siden januar.

Beslutningsværktøjet er en spørgeguide, som sygeplejerskerne skal bruge, når de taler med borgerne.

Den giver klare svar på, hvordan de skal forholde sig til de symptomer, som patienterne ringer ind med. Altså for eksempel i hvilke tilfælde en patient altid skal henvises til en læge.

Spørgeguiden skal følges, men en del af sygeplejerskerne har troet, at det blot var en sags opslagsværk, og det skal der altså nu rettes op på.

Sundhedsstyrelsen mener derudover, at der er alvorlige problemer med journalens opbygning, medarbejdernes journalføring og om journalen kan bruges i et eventuelt videre behandlingsforløb.

- Journalerne er indrettet, så det efter Sundhedsstyrelsens opfattelse er vanskeligt at få overblik over patienternes samlede henvendelser. Det er eksempelvis meget svært at se, om en patient har været i kontakt med 1813 flere gange samme dag, lyder det.

Region Hovedstaden skal senest den 4. april have instrueret personalet grundigt, få rettet op på de mangelfulde journaler, ligesom der skal sættes en løbende og systematisk opfølgning af personalets kompetencer og kvalitet af visitationen i gang inden 25. april.

Begge dele skal afrapporteres til Sundhedsstyrelsen.