Usand historie om drastisk corona-tiltag florerer i by - nu afviser kommunen

Roskilde Kommune går nu ud og undsiger en historie i lokalpressen om, at kommunen skulle have fjernet hundredevis af bænke fra parker og legepladser.

I Roskilde har et lokalt tiltag mod smitte med coronavirus vist sig at være noget mindre drastisk, end hvad mange af byens borgere umiddelbart går og tror. 

Roskilde Kommune skriver onsdag på dens hjemmeside, at der løber en historie rundt i byen om, at kommunen har fjernet 300 bænke fra parker og legepladser for at gøre smittefaren mindre.

Men det er ikke korrekt. Bænkene står der nemlig stadig, lyder det fra kommunen.

"Der er ikke fjernet bænke fra parker og lignende steder, men derimod fra skoler og andre institutioner, hvor de unge havde svært ved at efterleve forbuddet mod ikke at forsamles og sidde for tæt," skriver kommunen. 

Beslutningen om at fjerne bænkene er ifølge kommunen truffet af SSP og Politiet.

Chefredaktør: Kommunen har ændret forklaring

Det var Roskilde Avis, som mandag bragte historien om corona-indgrebet med de 300 bænke. I artiklen optræder Roskildes borgmester, Tomas Breddam (S). 

Roskilde Kommunes presseafdeling oplyser dog til TV 2 Lorry, at de ikke har kendskab til, hvorfra avisen har oplysningen om, at der skulle være fjernet bænke fra parker og legepladser.

Ifølge kommunen løber antallet af bænke, som er blevet fjernet, rigtig nok løber op i 300 styks. Men det er altså udelukkende fra skoler og institutioner, hvor unge mennesker samledes og ikke fulgte myndighedernes anvisninger. 

Bænkene vil dog blive sat op igen, så snart coronakrisen er overstået, og det nuværende forsamlingsforbud er ophævet, oplyser kommunen.

Ifølge Torben Kristensen, der er ansvarshavende chefredaktør på Roskilde Avis, har avisen fået oplysningerne om de fjernede bænke fra "en god kilde" i kommunen, men kan ikke komme nærmere ind på hvem vedkommende er.

- Kommunen har ændret forklaring i forhold til det, vi blev oplyst i første omgang. Og det tager vi til efterretning.

Kritiseret af læsere

Onsdag aften figurerer artiklen med de forkerte oplysninger forsat på avisens hjemmeside, hvilket er faldet enkelte læsere for brystet.

"Mon ikke avisen bør stramme lidt op,?" skriver en læser blandt andet, hvilket en anden læser bekræfter vedkommende i.

Ansvarshavende chefredaktør Torben Kristensen oplyser dog, at avisen allerede har fjernet et opslag på deres Facebook-side med artiklen, og at den nu også vil blive fjernet fra avisens hjemmeside.

- Vi har fået noget forkert at vide. Nu er der så kommet en præcisering, og vi tager derfor historien af, siger han.

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Coronavirus

vaccine

Dansk vaccine klar til test på mennesker: Derfor er vi stadig med i kapløb

senfølger(2)

playEfter mere end 10 måneder med senfølger: Nu kan Christina endelig dyrke motion igen

default_thumb

playHusker du Erwin og Anne? Nu må de igen aflyse deres kærlighedsfest

steen andersen

playSteen frygter fodbold-EM uden tilskuere: "Det er som en lagkage uden flødeskum"

Roskilde

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere