Eksperter: Så dyrt kan det blive at køre bil i hovedstadsområdet

For at komme trængsel og bilkøer til livs, vil flere ekspertgrupper indføre trængselsafgifter. Med priser på op til 2,40 kroner per kørt kilometer vil mange bilister fremadrettet vælge bilen fra.

Trængsel er dyrt for samfundsøkonomien, og derfor vil flere ekspertgrupper nu indføre roadpricing. Så vil alle bilerne på billedet skulle betale 2,40 kroner per kilometer, og det vil få en del af bilisterne til at skifte bilrattet ud med et cykelstyr eller et rejsekort. Foto: Martin Kiil

Det kan blive en dyr fornøjelse at køre bil i hovedstaden i fremtiden, hvis det står til en række eksperter. 

Flere ekspertgrupper foreslår nemlig at indføre roadpricing for at begrænse trængslen på vejene.

Med afgiftspriser på op til 2,40 kroner per kørt kilometer, så er det da også let at forestille sig, at flere bilister vil miste lysten til en tur bag rattet.

Læs også Eksperter i kor: Indfør kørselsafgifter og undgå trængsel og bilkøer

- Vores analyse viser, at en tredjedel af bilerne forsvinder, og så er der lige pludselig plads nok til, at du kan køre uden at der er trængsel på vejene, siger Kristian Kolstrup, der er partner i analysevirksomheden Incentive, der har lavet en rapport om effekten af trængselsafgifter for Københavns Kommune.

Fordi roadpricing gør det dyrere at køre i bil, så vil mange blive motiveret til at finde en anden løsning

Kristian Kolstrup, Incentive

Udover Incentive så har også Ingeniørforeningen sammen med en række forskere fra Aalborg Universitet for nyligt foreslået at indføre roadpricing, og det samme planlægger De Økonomiske Råd at gøre til december. Derudover så forventes Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i Danmark at komme med anbefalinger om roadpricing i løbet af sommeren.

- Fordi roadpricing gør det dyrere at køre i bil, så vil mange blive motiveret til at finde en anden løsning. Det kan være kollektiv transport eller at cykle eller gå, og det vil både være godt for klimaet og for trængslen, forklarer Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen.

Det er indtil videre kun Incentive, der har sat beløb på, hvad det skal koste at køre bil.

Taksterne er sat efter, at staten ikke mister penge på at indføre roadpricing, hvis registreringsafgiften på biler samtidig sløjfes.

Stor prisforskel alt efter hvor og hvornår man kører

Hovedprincippet i takststrukturen er, at prisen skal være højest, der hvor trængslen er størst.

Derfor vil det være dyrere at køre i byerne end på landet, og prisen vil også være højere i myldretiden end resten af døgnet.

Mens den billigste kilometer skal koste en flad 50-øre, så er prisen i København på hele 2,40 kroner per kørt kilometer i myldretiden.

Priserne betyder, at selv forholdsvis korte ture i København og Frederiksberg kan mærkes i budgettet. En tur fra Valby Idrætspark til Telia Parken på Østerbro vil med den korteste rute på 9,4 kilometer eksempelvis koste 22,56 kroner i myldretiden, mens den uden for myldretiden vil koste 13,16 kroner.

Til sammenligning vil man kunne køre de 43,4 kilometer fra Solrød til Frederikssund til nogenlunde samme pris, nemlig 21,70 kroner, uanset hvad tid på døgnet man kører, fordi der på vejene der, normalt ikke er meget trængsel.

Det er omkring hovedstaden, at der er de største takster, men det er også her, at der er de bedste muligheder for at skifte over til alternativer som kollektiv trafik eller cykel

Kristian Kolstrup, Incentive

- Normalt når du kører i din bil, så tænker du ikke over, om du generer andre, fordi du fylder, så andre ikke kan komme frem. Men når der pludselig kommer en pris for at køre på de tidspunkter, hvor der er meget trængsel, så begynder du at overveje, om du absolut skal køre på lige det her tidspunkt, siger Kristian Kolstrup fra Incentive.

Kørslen vil blive registreret via GPS-oplysninger, og afgifterne vil dermed automatisk blive udregnet.

Formålet er at bilister skal væk fra rattet

Analysen viser, at myldretidstrafikken i København og Frederiksberg vil falde med 33 procent, hvis man indfører roadpricing med ovenstående takster. Uden for myldretiden vil den falde med 19 procent, og samlet set vil det give et fald i mængden af biler på vejene i hovedstadsområdet på 23 procent.

Til sammenligning vil trafikken kun falde med tre procent på landsplan, blandt andet fordi kilometerpriserne er højest omkring hovedstaden.

- Det er omkring hovedstaden, at der er de største takster, men det er også her, at der er de bedste muligheder for at skifte over til alternativer som kollektiv trafik eller cykel, siger Kristian Kolstrup.

En del bilister vil ved indførslen af roadpricing af sparehensyn skifte bilrattet ud med enten et cykelstyr eller et rejsekort. Men endnu flere vil faktisk sætte sig til rette på passager- eller bagsædet af en anden bil. Ved at køre flere i samme bil kan bilister nemlig deles om afgiften.

Hvis det bliver dyrere at køre i bil, og man samtidig har tre tomme pladser, så er det jo oplagt at se, om der er nogen der har lyst til at køre med

Kristian Kolstrup, Incentive

- Antallet af bilpassagerer vil samlet set stige med otte procent, selvom der vil blive kørt både færre kilometer og færre ture i bil, siger Kristian Kolstrup.

Både Incentive, Ingeniørforeningen og De Økonomiske Råd foreslår, at roadpricing indføres samtidig med, at man fjerner registrerings- og ejerafgiften på biler. Dermed vil det blive billigere at købe og eje en bil, men altså dyrere at køre den. For dem, der kun kører lidt, vil det dermed blive billigere at være bilist, mens dem der har et stort kørselsbehov vil blive ramt økonomisk.

- Dem der vil skulle betale mest, det vil være dem som fortsætter med at køre bil, og som ikke ændrer deres adfærd, og derfor fortsat vil køre mange kilometer hver dag, siger Kristian Kolstrup.

- Det de sparer i registreringsafgift og årlige ejerudgifter, det står ikke mål med det ekstra, de skal betale. Til gengæld så får de jo så noget andet igen. Først og fremmest at de kommer hurtigere frem i myldretiden, fordi der ikke længere vil være trafikpropper, og så får de jo også ligesom alle andre del i de afledte effekter, som jo blandt andet er et bedre klima og mindre luftforurening, siger Kristian Kolstrup fra Incentive.

Regeringen vil endnu ikke tage stilling til, om der skal indføres roadpricing i Danmark.

De kommer først med en melding, når Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i Danmark kommer med deres anbefalinger om roadpricing senere på sommeren, og herefter forventes processen med eventuelt at omlægge afgiftssystemet at gå hurtigt, da tvivl om kommende afgifter normalt sætter bilsalget i stå.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik