Røde og grønne partier vil indføre roadpricing i København

Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet vil have undersøgt muligheder for roadpricing, når man som privat bilist kører ind i København.

Når den nye Cityringen slår dørene op til sommer, bør åbningen af metrolinjen gå hånd i hånd med højere omkostninger for private bilister i byen.

Fire grønne partier i Københavns borgerrepræsentation barsler nemlig med indførelse af roadpricing i København.

På et møde i Borgerrepræsentationen på Københavns Rådhus den 31. januar vil Enhedslisten, Radikale Venstre, Alternativet og SF fremlægge et forslag om at undersøge metoder for roadpricing, når man som privat bilist kører ind i Københavns Kommune.

Det sker blandt andet som modsvar til regeringens trafikplaner med opførelse og udbyggelse af motorveje omkring København, der ifølge partierne vil sende yderligere privatbilisme ind og ud af byen.

- Der er allerede i dag alt for mange biler i København, og det bliver kun værre i fremtiden, hvis vi ikke gør noget ved det. Vi skal sikre os, at udbygningen af byen ikke gør, at Indre By og brokvartererne sander helt til i biler, og det er derfor vi nu vil have klarlagt de bedste måder at begrænse biltrafikken i København, siger Mette Annelie Rasmussen, der er teknik- og miljøordfører og gruppeformand for De Radikale.

Roadpricing er et system, hvor køretøjerne betaler for den faktisk kørte strækning i modsætning til bompenge, hvor der betales for at passere bomstationen eller betalingsringen. 

Mette Annelie Rasmussen er teknik- og miljøordfører og gruppeformand for Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.
Mette Annelie Rasmussen er teknik- og miljøordfører og gruppeformand for Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.
Foto: TV 2 Lorry

Mette Annelie Rasmussen mener, det er en effektiv metode til at reducere biltrafikken, og desuden er de teknologiske løsninger er klar til det, mener den radikale gruppeformand. 

- Desværre har regeringen ikke villet give os lov til at indføre det i København. Nu skal vi sørge for at være på forkant, så vi er klar til roadpricing, hvis en ny regering giver mulighed for at trække København i en anden og grønnere retning, siger Mette Annelie Rasmussen.

Vil have plan klar, når Metro Cityringen åbner

Også SF mener, at det der er vigtigt at være på forkant. Partiets gruppformand Klaus Mygind fremhæver, at det især vil være nødvendigt at sætte ind, når Metro Cityringen efter planen åbner i juli måned.

- Vi skal sikre os, at den plads på vejene, der skabes ved åbningen af Metro Cityringen, ikke bliver fyldt op med privat biltrafik. Derfor stiller vi forslaget nu, så vi kan have konkrete planer klar, når den nye metrolinje åbner, siger Klaus Mygind til TV 2 Lorry.

SF’s gruppeformand i Borgerrepræsentationen, Klaus Mygind.
SF’s gruppeformand i Borgerrepræsentationen, Klaus Mygind.
Foto: TV 2 Lorry

Roadpricing er dog blot en af flere konkrete initiativer, der ville kunne reducere biltrafikken på den lange bane, mener Klaus Mygind. En anden mulighed kunne også være omlægning af biltrafikken på udvalgte veje og strækninger i byen.

- Man kunne forestille sig forskellige omlægninger – f.eks. at en vejbane på Åboulevarden blev til erhvervstrafik, så der kun var én bane til privattrafik. Eller at Strandboulevard gøres to-sporet og med grønt område på den anden side, hvor der nu er vejbaner, siger Klaus Mygind.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Fartgrænser

playVille sænke hastighed på vej med institution - men politiet sagde nej

Borgmestre i fælles kamp

Tre borgmestre i fælles kamp for manglende motorvej

80_percent

playEnhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

618113-311

Forsinkelser for S-tog og fjerntog efter uheld ved Valby

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere