Trafikekspert klar med løsning til omdiskuteret cykelsti

En ekspert i cykeltrafik giver sit bud på en mulig løsning på den problematiske cykelsti på Dybbølsbro.

Indtil videre har Københavns Kommune haft gang i malerullerne for at hjælpe forvirrede cyklister med at bruge den nye cykelsti. Foto: TV 2 Lorry

Siden åbningen af den tosporede cykelsti på Dybbølsbro ved Fisketorvet har der været mange utilfredse cyklister, der ikke mener, at cykelstien fungerer optimalt.

Også Cyklistforbundet, en advokat med speciale i trafik og en politiker ryster på hovedet over den nyanlagte cykelsti.

TV 2 Lorry har modtaget flere henvendelser fra både borgere og eksperter, som har givet deres bud på en løsning på det trafikale kaos, der hver dag udspiller sig på cykelstien - særligt i myldretiden.

En af løsningerne kommer fra ekspert i cykeltrafik og bydesign Mikael Colville-Andersen.

Læs også Efter én måned fældes der dom over Københavns bredeste cykelsti: "Byg den om"

Han er stifter af virksomheden Copenhagenize Design Company, der hjælper byer verden over med at blive mere cykelvenlige

Han mener, at alt kaosset for at komme hen til den nye cykelsti kan undgås ved at etablere en rundkørsel i krydset på Vesterbro-siden.

- Min løsning er ikke, hvordan jeg ville have designet det fra starten. Løsningen viser, hvordan vi kan fixe problemet, fortæller han til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Her ses Mikael Colville-Andersens originale løsning på det trafikale kaos på Dybbølsbro. Foto: Mikael Colville-Andersen

Rundkørsel blev skrottet

Der har tidligere været en rundkørsel i netop dette kryds, men den blev fjernet i midt nullerne for at skabe bedre forhold for bilisterne.

Mikael Colville-Andersen foreslår alligevel en genetablering af rundkørslen. Denne gang skal der dog være øget fokus på sikkerhed for cyklisterne - men også med et hensyn til bilisterne.

Læs også Borgmester om kritik af ny, udskældt kæmpe-cykelsti: ”En del er berettiget”

- I mit forslag har jeg rykket fodgængeroverfelterne på alle fire veje tilbage for at skabe mere plads til bilisterne. Hvis en bil skal dreje i den foreslåede rundkørsel, har den lidt mere plads på vejen mellem rundkørslen og fodgængeroverfeltet, forklarer eksperten.

Borgmester anerkender problem

Flere cyklister har svært ved at vænne sig til logikken bag den nye cykelsti, hvor begge kørselsretninger for cyklister er placeret i den ene side af Dybbølsbro. Cyklister i retning mod Fisketorvet skal derfor krydse vejen for at komme hen på cykelstien.

I stedet vælger mange cyklister at køre ligeud, selvom der er opstillet skilte og markerede vejbaner, der viser den korrekte færdsel.

Læs også Cyklister melder om kaos på dyr og rekordbred cykelsti i København

I sidste uge anerkendte teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, at der er problemer med den nye cykelsti, men at der var løsninger på vej.

Teknik- og Miljøforvaltningen justerede i fredags lyssignalerne på Dybbølsbro, så fodgængere, der skal på tværs af broen, får grønt lys fem sekunder tidligere fra begge retninger.

Det betyder, at de fleste fodgængere hurtigere vil have passeret den del af fodgængerfeltet, som cyklisterne skal krydse for at komme ind på cykelstien.

- Vi har overvåget krydset mandag og tirsdag morgen, og det ser ud til, at signaljusteringen virker efter hensigten, siger Henriette Hall-Andersen fra Teknik- og Miljøforvaltningen og fortsætter:

- Fodgængerne kommer tidligere af sted, og dermed kommer de også hurtigere væk, så cyklisterne kan svinge ind på cykelstien. Der er dog stadig en udfordring med ”opstuvning” at cyklister på hjørnet, hvilket er noget vi fortsat vil holde øje med.

Mikael Colville-Andersens forslag til, hvordan cykelkaosset på Dybbølsbro kan komme til livs. Foto: TV 2 Lorry - grafik

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik