Borgmester om kritik af ny, udskældt kæmpe-cykelsti: ”En del er berettiget”

Den nye cykelsti ved Dybbølsbro er både et stort og dyrt projekt, som skulle forbedre infrastrukturen – men som i stedet får hård dom af både cyklister, ekspert og politiker. Borgmester anerkender problemerne.

01:05

Borgmester svarer på kritik af cykelsti.

- Der er helt klart en del af kritikken, der er berettiget på den måde, at noget af det opstribning, der har været, ikke var klar fra starten af – det skulle det have været.

Sådan lyder reaktionen fra Københavns Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL), efter hendes kollega Marcus Vesterager (S), som også sidder i Teknik- og Miljøudvalget, kritiserede borgmesteren for at være for passiv i sagen om en cykelsti til 100 millioner kroner ved Dybbølsbro, som møder massiv kritik fra både cyklister og eksperter.

Læs også Efter én måned fældes der dom over Københavns bredeste cykelsti: "Byg den om"

For bare én måned siden kunne man for første gang cykle over cykelstien, der er hovedstadens bredeste.

Åbningen havde været længe ventet af både Cyklistforbundet og kommunen og skulle forbedre infrastrukturen for de bløde trafikanter tæt ved shoppingcentret Fisketorvet.

Men knap var cykelstien indviet, før problemerne hobede sig op.

Cykelstien virker ikke

Den gigantiske cykelsti med en bredde på hele ti meter og til en pris på 100 millioner kroner virkede ganske enkelt ikke – og det gør den stadigvæk ikke.

Det har fået cyklister til at kritisere infrastrukturen omkring den dobbeltsporede cykelsti, der er blevet kaldt alt fra ulogisk til dårligt planlagt.

Lav det hele om. Lav en almindelig vej med cykelsti i begge sider. Altså hvor svært kan det være

Jacob Forman, advokat med speciale i trafik

Nu, en måned efter åbningen, er stemningen på og om den rekorddyre cykelsti ikke vendt – tværtimod.

Senest kunne TV 2 Lorry fortælle, at både trafikeksperter, Cyklistforbundet og sågar en politiker fra teknik- og miljøudvalget, hvis forvaltning står bag planlægningen af cykelstien, rettede harsk kritik af både forvaltningen og cykelstien.

Læs også Cyklister melder om kaos på dyr og rekordbred cykelsti i København

- Lav det hele om. Lav en almindelig vej med cykelsti i begge sider. Altså, hvor svært kan det være, sagde Jacob Forman, der er advokat med speciale i trafik, til TV 2 Lorry onsdag.

- Vores bedste forslag vil være, at man tillader at cykle i begge sider af vejen, selvom det lyder besynderligt, forklarede en samstemmende Erik Hjulmand, der er formand for Cyklistforbundet København.

- Jeg synes, vi bør se på, om vi kan bygge den om. Og det kan virke mærkværdigt, at efter man har lavet en ny cykelsti til så mange penge nu skal til at lave om på den, men vi har en løsning, der ikke fungerer, lyder det fra Marcus Vesterager, som samtidig mener, at både forvaltningen og borgmesteren er for passive omkring problemerne med cykelstien.

Nu tager borgmesteren for den kedelige misere, teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), første gang bladet fra munden i sagen om cykelstien, som er både planlagt og betalt af hendes egen forvaltning.

  Foto: TV 2 Lorry - grafik

Komplicerede trafikløsninger er svære

Hun anerkender problemerne, men pointerer samtidig, at det er svært at planlægge trafikknudepunkter som ved Dybbølsbro på en måde, så det ikke generer nogen.

- Det er rigtig svært at anlægge nye trafikløsninger i et trafikknudepunkt, hvor der kommer cyklister i så mange forskellige retninger, på en måde, så det ikke er til gene for nogen af dem, som kommer ind fra nogen af vejene, siger hun til TV 2 Lorry.

Samtidig håber hun, at de justeringer, som venter om ganske kort tid, kan være med til at afhjælpe en del af problemerne.

Før vi begynder at starte forfra, skal vi lige se, om det er noget, københavnerne kan vænne sig til

Ninna Hedeager Olsen, teknik- og miljøborgmester, Enhedslisten

- I næste uge kommer der noget mere arbejde med trafiksignalerne, som skal tilpasses. Det, håber jeg også, kommer til at hjælpe på problemet.

- Men det er klart, at så store trafikløsninger tager lidt tid at vænne sig til. Og før vi begynder at starte forfra, skal vi lige se, om det er noget, københavnerne kan vænne sig til, siger borgmesteren.

Anden løsning havde givet andre problemer, mener borgmester

- Jeg har svært ved lige at sige, at det her havde været den perfekte løsning. Og jeg tror også, at hvis vi havde gjort noget andet, havde vi set andre problemer.

- Men det er klart, at vi hele tiden skal se på, at det skal være så godt og nemt som muligt at komme rundt i byen for cyklisterne, siger Ninna Hedeager Olsen, der blandt andet understreger, at en af årsagerne til, at cykelstien er lavet, som den er lavet, er med tanke på den kommende IKEA, som skal ligge klos op ad broen.

Læs også Nu åbner Københavns bredeste cykelsti

Flere eksperter foreslår, at man laver en cykelsti i den ene side, og en i den anden side. – hvad tænker du om det?

- Jeg er ikke trafikekspert, men jeg synes også, vi lige skal give det en chance og se, om det er noget, københavnerne vænner sig til. Der er mange cykelløsninger rundt omkring, som københavnerne vænner sig til, når de lige opdager, hvordan det fungerer, lyder det fra borgmesteren.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik