Ekspert og politiker fælder dom efter én måned med Københavns bredeste cykelsti: Byg den om

Cyklisterne raser forsat en måned efter den nye cykelsti ved Dybbølsbro er åbnet. Og de er ikke alene – nu melder både trafikekspert og politiker sig i koret.

02:36

Det er en måned siden cykelstien ved Dybbølsbro åbnede med trafikalt kaos til følge. Siden er der sat ind med striber og skiltning. Og hvordan står det så til på asfalten her en måned efter åbningen.

TV 2 Lorry gør status på den nye cykelsti over Dybbølsbro, efter den har været åben en måned. Og der er ikke sket forbedringer ifølge cyklisterne, der benytter sig af den tosporede cykelsti.

- Det er bestemt ikke begyndt at fungere. Jeg synes, det er utroligt, at man har brugt så mange penge og tid på at lave en løsning, der fungerer dårligere end før, siger Søren Dahl, cyklist.

Læs også Cyklister melder om kaos på dyr og rekordbred cykelsti i København

Flere cyklister har svært ved at vænne sig til logikken bag, at begge kørselsretninger for cyklister er placeret i den ene side af Dybbølsbro, så cyklister i retning mod Fisketorvet skal krydse vejen for at komme hen på cykelstien.

I stedet vælger mange cyklister at køre ligeud, selvom der er opstillet skilte og markerede vejbaner, der viser den korrekte færdsel.

- Forvaltningen er for passiv

Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune er endnu ikke kommet med andre forslag til ændringer på den 100 millioner kroner dyre cykelsti, udover dem der i forvejen er etableret.

- Vi er helt enige i, at udformningen af trafikkrydset ikke er optimal, men der findes heller ikke gyldne løsninger her, skriver Henriette Hall-Andersen, centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen, i en mail.

Læs også Nu åbner Københavns bredeste cykelsti

Her er Marcus Vesterager, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Socialdemokratiet, mere konkret med sine forslag til den omdiskuterede cykelsti.

- Jeg synes, vi bør se på, om vi kan bygge den om. Og det kan virke mærkværdigt, at efter man har lavet en ny cykelsti til så mange penge nu skal til at lave om på den, men vi har en løsning, der ikke fungerer, forklarer han.

Marcus Vesterager mener, at forvaltningen er for passive omkring problemerne med cykelstien.

Artiklen fortsætter under billedet

Hvis man kommer fra Skelbækgade og skal lige over Dybbølsbro, bliver man nødt til først at krydse vejen for derefter at køre lige over broen via den nye cykelsti. Foto: TV 2 Lorry - grafik

"Byg den om"

Jacob Forman, der er advokat med speciale i trafik, ryster også på hovedet over Københavns bredeste cykelsti.

- Lav det hele om. Lav en almindelig vej med cykelsti i begge sider. Altså hvor svært kan det være, siger han.

Det forslag er en af cyklisterne på Dybbølsbro enig i.

- Man skal bygge sig ud af det. Jeg tror ikke, det hjælper at skilte og forklare, at man har lavet en rigtig sløj løsning her, foreslår Søren Dahl.

Hos Cyklistforbundet foreslår man også en ændring af den tosporede cykelsti.

- Vores bedste forslag vil være, at selvom det kan synes besynderligt, at man tillader at cykle i begge sider af vejen, forklarer Erik Hjulmand, formand for Cyklistforbundet København.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik