Cyklister melder om kaos på dyr og rekordbred cykelsti i København

Københavns Kommune er klar over, at rekordbred cykelsti volder problemer.

- Hallo! cykelstien er blevet rykket over på den anden side.

Ordene kommer fra en politibetjent, som onsdag morgen med fremstrakt arm guider cyklister ved den nye cykelsti ved Dybbølsbro i København. Sådan har det været hver morgen siden broens åbning forrige mandag.

Den var længe ventet, og Cyklistforbundet København glædede sig stort. Nu er den her så, Københavns bredeste cykelsti til 100 millioner kroner, men en uge efter åbningen står det klart, at den ti meter brede cykelsti er lige så farlig, som den er bred.

Du kan se tv-billeder fra morgentraikken i krydset herover.

Havde glædet mig

Flere bekymrede borgere har efter indvielsen af den nye bro kontaktet TV 2 Lorry, fordi de mener, at der hersker kaos og farlige tilstande omkring Københavns nye dobbeltrettede cykelsti.

- Jeg havde glædet mig til, at cykelstien og broen endelig skulle være færdig, men udførelsen mangler det sidste, siger cykelpendleren Christoffer Semmling til TV 2 Lorry, som møder ham onsdag morgen i det kaotiske kryds ved Dybbølsbro.

Skal krydse vejen

Førhen var der et stort hul i midten af broen, som adskilte gående og cyklister mod Vesterbro og bilister og cyklister mod Fisketorvet. Det hul er nu fyldt ud, og cyklister i begge retninger er nu samlet, hvor der tidligere kun var cyklende mod Vesterbro. 

Sådan så Dybbølsbro ud inden renoveringen. Hullet mellem vejbanen og fortov samt cykelstien er fyldt ud for at gøre den nye cykelsti bredere.
Sådan så Dybbølsbro ud inden renoveringen. Hullet mellem vejbanen og fortov samt cykelstien er fyldt ud for at gøre den nye cykelsti bredere.
Foto: Scanpix

Og med et flere meter bredt fortov og fem meters cykelsti i hver retning, var planen netop, at det var de bløde trafikanter, den nye cykelsti skulle tilgodese.

Men fordi begge kørselsretninger for cykliser altså nu er placeret i den ene side af Dybbølsbro, opstår der kaotiske tilstande, fordi cyklister i retning mod Fisketorvet skal krydse vejen for at komme hen på cykelstien.

Det betyder, at de mange cyklister, der venter på at krydse vejen, hober sig op og fylder store dele af krydset. Og når de sætter i bevægelse, skal de krydse et befærdet fortov for at svinge ind på Dybbølsbro.

Endelig er der de cyklister, der ikke har set, at cykelstien i retning mod Fisketorvet er flyttet til den anden side af broen. 

 
 
Foto: TV 2 Lorry - grafik

Det skaber samlet set stribevis af udfordringer i krydset, hvor politiet altså hver morgen er på plads for at få det hele til at glide.  

Intet er logisk

Tor Bagger er også fast cykelpendler i morgentrafikken omkring Dybbølsbro, og han er mildset talt ikke imponeret over de nye cyklistforhold.

- Der er ikke plads til at vente i krydset. Intet ved den nye bro er logisk, og når man skal igennem morgentrafikken, så skal ting være logiske, ellers bryder tingene sammen siger han og fortsætter:

- Og når politiet står her hver morgen, er det for mig et tegn på, at den er gal med planlægningen, ikke med trafikanterne, siger han, og begiver sig videre ud i hoben af cyklister.

Kommune erkender problemer

Krydset Ingerslevsgade/Skelbækgade er et såkaldt fembendet kryds, da der også kommer cyklister i begge retninger fra Dybbølsgade. Det er ifølge Henriette Hall-Andersen, centerchef hos Teknik og Miljøforvaltningen, en vanskelig størrelse at arbejde med.

- Det er et meget kompliceret kryds, fordi det er et fembent kryds, og når vi så også har lavet en dobbeltrettet cykelsti, var vi godt klar over, at det ville blive en svær løsning, siger hun til TV 2 Lorry.

 

Ifølge Teknik- og Miljøforvaltningens egen prognose vil antallet af cyklister på strækningen ved Dybbølsbro stige, og mange nye tiltag i området omkring Dybbølsbro Station vil skabe mere trafik, blød som hård. Derfor er man også klar til at kigge på ændringer løbende, fortæller Henriette Hall-Andersen til TV 2 Lorry.

- Vi er et sted i København, hvor der kommer til at ske rigtig meget inden for de nærmeste år. Lige op til krydset kommer der en ny skole, så der kan det være, vi skal ændre på tingene igen, men lige nu går vi igang med tydligere skiltning, markering af blå cykelfelter, og så vil vi se om vi skal justere i lyssignalerne. Vi er godt klar over, at der er mange tandhjul, som skal passe sammen her, siger hun til TV 2 Lorry.

Finder ny vej til arbejde

Tilbage står Christoffer Semmling, som allerede forsøger at finde en anden vej til arbejde, for at slippe for kaos og farlige situationer omkring den nye cykelbro.

- Jeg tror, man har haft en målsætning om, at det skulle være Københavns bredeste cykelsti, det er det også blevet, men jeg synes ikke, man er kommet helt i mål med broen, hvis politiet er nødt til at stå og gelejde trafikken om morgenen, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik