Jeg tog fremtidens ølflaske af biobaserede træfibre med på gaden: ”Den er street proof”

Carlsberg Danmark præsenterer fremtidens ølflaske. Den er 100 procent biobaseret og genanvendelig, og så er den lavet af træfibre og en særlig plantebaseret masse, som skaber en barriere indvendigt. TV 2 Lorry tog flasken med på tur for at lave en anmeldelse.

Okay. Det var altså med en vis skepsis, da jeg fik den nye Carlsberg-flaske i hånden, som mest af alt ligner, den er pakket ind i pap.

Faktisk tænkte jeg med det samme, at det her må da snart blive en våd og slasket fornøjelse ligesom med papsugerør, og helt ærligt. Kan en pilsner overhovedet smage af pilsner, eller kommer den til at optage noter fra sit helt nye ydre?

Men jeg må også bare indrømme, at det her er smart. Det er virkelig smart. For flasken er lavet af træfibre. Den er 100 procent biobaseret og genanvendelig, og så består dens indre af en plantebaseret barriere, der holder øllet friskt og fuld af smag.

Og nej. Der er ingen mærkelige noter eller bismag af noget som helst. Den smager fuldstændig, som en pilsner skal. Og så er jeg ret vild med, at bæredygtighed har fået så stort et fokus hos Carlsberg Danmark.

Bryggeri-giganten har netop lanceret den nye flaske som en stor test med 8.000 flasker, der er kommet ud på udvalgte steder i Europa, inden flasken skal helt færdigudvikles. Derfor er den altså heller ikke på gaden endnu. 

Alligevel tænkte jeg, at jeg ville smugteste, hvad folk på gaden egentlig tænker om den. For én ting er, hvad jeg synes om den nye flaske. Men hvad synes andre?

Køletaske med på tur

Jeg fyldte en køletaske med kolde pilsnere og den nye ølflaske med på tur.

Første stop på ruten var værtshuset Guldfasanen på Frederiksberg, hvor indehaveren Carsten Grandt var mere end klar til at anmelde den nye ølflaske.

(Artiklen fortsætter efter billedet).

Carsten Grandt synes, det er fedt, Carlsberg tænker i bæredygtige baner, men designet er han ikke så imponeret af.
Carsten Grandt synes, det er fedt, Carlsberg tænker i bæredygtige baner, men designet er han ikke så imponeret af.
Foto: Anders Reinholdt Jonssen / TV 2 Lorry

Her blev forventning lynhurtigt forvandlet til overraskelse, da jeg hev en flaske op af køletasken.

- Det kan jeg ikke finde ud af, hvad jeg synes om. Lidt discount umiddelbart, siger Carsten Grandt til TV 2 Lorry.

Jeg kan fortælle dig, at indpakningen er 100 procent biobaseret og genanvendelig. Hvad siger du til det?

- Det, synes jeg så til gengæld, er fedt, siger Carsten.

- Men farven kan de godt arbejde lidt mere på, konstaterer han, mens han henter en oplukker for også at teste indholdet.

Svær at åbne

Og så er det, at dagens måske største problem opstår. For flasken viser sig at være mere end svær at åbne.

- Amen, den er overhovedet ikke til at åbne. Det er no go, siger Carsten.

Jeg opmuntrer ham til at fortsætte, og så lykkes det at åbne flasken.

- Okay. Smagen er lige, som en Carlsberg skal være. Det er godt. Indpakningen virker. Men altså, du kan jo ikke åbne øllen, medmindre du har meget tålmodighed eller et brækjern, siger Carsten Grandt.

Så slemt ved jeg ikke, om jeg synes, det er. Men flasken er svær at åbne. Det virker som om, kapslen er større end normalt, og så skal man have andre værktøjer end en klassisk oplukker i brug for at åbne flasken.

Jeg forlader igen værtshuset og bevæger mig rundt i København.

(Artiklen fortsætter efter billedet).

Joakim og Daniel nyder en øl på Dronning Louises Bro midt i København. De er ret vilde med Carlsberg Danmarks nye flaske.
Joakim og Daniel nyder en øl på Dronning Louises Bro midt i København. De er ret vilde med Carlsberg Danmarks nye flaske.
Foto: Anders Reinholdt Jonssen / TV 2 Lorry

På Dronning Louises Bro møder jeg Joakim og Daniel, der i forvejen sidder og drikker øl på en bænk og nyder det gode sommervejr. Perfekte testpersoner, tænker jeg og spørger, om de vil anmelde flasken og indholdet.

Jeg hiver igen en kold op af køletasken og giver den til Joakim.

Cute, street proof og helt igennem godkendt

- Ja. Spændende. Og anderledes. Ved første øjekast ser den lidt billig ud. Det ligner ikke en typisk øl, siger han.

- Jeg får lidt Underberg-vibes, siger Daniel og griner.

- Men den er også lidt cute, fortsætter han og kigger over på Joakim.

- Ja, den er cute, svarer Joakim og kigger igen på flasken.

- Ej, jeg bliver gladere og gladere for den, når vi sidder her, forsætter han og tager oplukkeren for at åbne den.

Igen støder vi problemet. Kapslen vil ikke af. Men her gør det ikke så meget. Joakim tager i stedet en lighter fra lommen og vupti. Problem løst.

- Den er street proof, siger Joakim og smager på den.

Både Joakim og Daniel er ret vilde med, at den både er bæredygtig og smager præcis, som en pilsner skal smage. Og det er jo præcis sådan, jeg også selv har det.

Her i videoen kan du se, hvad en lang række personer på gaden og på værtshuse synes om flasken og selvfølgelig også møde Daniel og Joakim. Artiklen fortsætter efter videoen:

Fotograf: Nynne Frost Andersen

Fremtidens ølflaske

Netop fokus på bæredygtighed og god smag har været det vigtigste mål for Carlsberg Danmark ved at producere flasken.

- Det har været vores mål at gentænke, hvad der er muligt for ølemballage og skabe fremtidens ølflaske. Vi er ikke i mål endnu, men dette er et stort skridt i den rigtige retning. Nu introducerer vi flasken, indsamler feedback og fortsætter arbejdet med vores partnere, siger Tenna Skov Thorsted, der er sustainability manager hos Carlsberg Danmark.

Hun er både glad og stolt over at kunne præsentere fremtiden på flaske.

Der er dog stadig et par ting, som Carlsberg Danmark fortsat skal arbejde på, før den endelige flaske kommer på markedet. Blandt andet er låget ikke biobaseret endnu.

Og da det er en test, og der går lang tid, før flaskerne er på hylderne, opfordrer bryggeriet til, at man gemmer flasken som souvenir. Resten samler Carlsberg Danmark ind og tester genanvendelsen af fibre og den plantebaserede barriere.

Skal være en del af pantsystemet

Når den endelige version af flasken bliver lanceret, skal den være en del af pantsystemet som alle andre flasker og dåser, selvom den er biobaseret og nedbrydelig.

Den innovative flaske blev lanceret ved den internationale sejlerkonkurrence Denmark Sail Grand Prix denne weekend og er altså nu blevet langet ud til udvalgte steder, hvor forbruger kan få fingre i en af flaskerne.

- Det har været et stort innovationsprojekt, som vi har arbejdet på siden 2015, så det er fantastisk endelig at kunne vise flasken frem, så de interesserede selv kan få flasken mellem fingrene og smage øllet, siger Tenna Skov Thorsted.

Hun er glad for de mange personer, der har anmeldt fiberflasken for TV 2 Lorry og vil nu også kigge kapslen efter i sømmene.

- Vi er meget glade for den flotte modtagelse af vores seneste version af fiberflasken. For os er det utroligt vigtigt, at smagen er præcis den samme, som danskerne kender, så vi er glade for, at de kan genkende smagen. Vi er glade for, at de værdsætter vores fokus på bæredygtighed, og vil nu tage al feedback og udvikle videre på flasken. Og her vil vi selvfølgelig også kigge nærmere på låget, siger  Tenna Skov Thorsted til TV 2 Lorry.

Carlsberg Danmark ved ikke endnu, hvornår flasken endeligt er hos forbrugeren, men i 2025 bliver der investeret i større produktionsfaciliteter, så flasken kan produceres i større skala.

Danmarks Tekniske Universitet og Innovationsfonden har også været en del af samarbejdet om at udvikle flasken.

Fakta om den nye flaske