Arkitekt har idé til at flytte byggeri fra Lærkesletten: 'Vi er nødt til at udvikle København på en anden måde' 

I stedet for at bygge ovenpå naturen bør man bygge ovenpå trafikken. Det vil give give ro til både natur og mennesker, og samtidig vil vi få nedsat luftforureningen, lyder det fra en arkitekt, der har fundet på et alternativ til det omstridte byggeri på Amager Fælled.

Byggeriet af boliger på Lærkesletten på Amager Fælled har været et af de mest omdiskuterede emner i København de seneste år.

Rasende borgere og uforstående politikere har stået stejlt overfor hinanden, hvilket har ført til, at spørgsmålet om nybyggeri i området er blevet reduceret til et spørgsmål om enten eller. 

Men den tilgang vil arkitekt Mads Lützen gerne gøre op med, så der i større grad bliver fokuseret på en 'både og'-løsning. 

Han har derfor udviklet en idé, der kan give den samme mængde boliger som de projekterede byggerier på Amager: Men i stedet for at bygge ovenpå naturen, bygger man ved siden af - ovenpå trafikken. 

En del af strækningen på Vejlands Allé, som Mads Lützen mener, man bør byggen ovenpå, så trafikken bliver lukket inde.
En del af strækningen på Vejlands Allé, som Mads Lützen mener, man bør byggen ovenpå, så trafikken bliver lukket inde.

Ro til natur og mennesker

Og ifølge Mads Lützen, vil projektet både give fred til borgere og natur og mindske forureningen. 

- Der er en meget sparsom natur i København, og der er rigtig mange borgere, der er i mod byggeriet på Amager Fælled. Derfor ville jeg finde en løsning, der ikke ville inddrage natur og rekreative områder, og her mener jeg, at en mulighed er at bygge henover vejene i området. På den måde mindsker man både trafikstøj og forurening, og man får udsigt til natur, men man bor ikke ovenpå den, forklarer Mads Lützen til TV 2 Lorry. 

I udkastet til projektet vil Mads Lützen flytte byggeriet på Lærkesletten til Vejlands Allé, der ligger efter Sjællandsbroen, og som tusindvis af bilister bruger dagligt.

Ved at bygge ovenpå den stærkt trafikerede vej vil han lukke trafikken inde, så både støj og forurening bliver ført væk fra beboelsesområderne.

Oversigtsbillede over de nuværende planlagt byggerier, som Mads Lützen mener, bør rykkes sammen ovenpå Vejlands Allé (Se billedet i toppen af artiklen)
Oversigtsbillede over de nuværende planlagt byggerier, som Mads Lützen mener, bør rykkes sammen ovenpå Vejlands Allé (Se billedet i toppen af artiklen)

En smule dyrere

Mads Lützen anerkender, at projektet har sine udfordringer.

Der er meget trafik, der skal omdirigeres, mens byggeriet står på, det vil formentlig koste 'en smule mere' end de nuværende projekter, og så vil der nok være tilbageholdenhed fra beslutningstagere, fordi det er en ny måde at tænke byudvikling.

Men han mener ikke, det opvejer projektets positive sider. 

- Hvad koster den natur, vi fjerner, som vi ikke kan reetablere? Hvad koster konsekvenserne af støj og forurening? Ved de nuværende projekter er der eksempelvis en masse tekniske udfordringer som forurenet jord, der skal renses, og et moseområde, der skal sikres. Mit projekt er grundlæggende ikke mere kompliceret end at bygge et parkeringshus ovenpå en vej, siger han, og peger på en ting, der nok er den største stopklods for idéen. 

- De er gået i gang med det indledende arbejde på Lærkesletten, og der er fundet en arkitekt til byggeriet på Selinevej, så måske er de her områder allerede tabt. Men så håber jeg i det mindste, projektet kan sætte nogle tanker og overvejelser i gang, inden vi begynder at fjerne det næste stykke natur og erstatte det med boliger. 

Mads Lützen er også involveret i et projekt om at lukke trafik inde i Hvidovre Kommune. Det kan du se mere til i et tidligere indslag fra TV 2 Lorry nedenfor. 

Kommunalbestyrelsen i Hvidovre har set sig lune på et storstilet projekt, som handler om overdækning af en del af Holbækmotorvejen.