Byråd vil undersøge muligheder for overdækning af motorvej med park, bydel og solceller

Holbækmotorvejen skærer sig gennem Hvidovre Kommune, men nu skal det undersøges, om en overdækning af motorvejen kan binde byen sammen og mindske støjen.

Som en larmende kile af støj, biler og forurening skærer Holbækmotorvejen sig brutalt gennem Hvidovre og deler Hvidovre by i to dele – en del nord for og en del syd for hospitalet.

Sådan har det være lige siden midten af 1960’erne, hvor den nye, storslåede hovedforbindelse mellem København og Vestsjælland, der skulle gøre livet lettere for trafikanter, blev anlagt af staten – og sådan er det stadigvæk.

Gennem årene er trafikken på strækningen kun blevet større, og derfor er behovet for at dæmpe støjen fra motorvejen blevet tilsvarende større i kommunen sydvest for København.

Siden efteråret 2020 har bilister endda skulle sænke hastigheden på strækningen i et forsøg på at nedbringe støjen, men nu vil kommunalbestyrelsen i Hvidovre gå endnu længere.

De vil have ”afsøgt mulighederne” for en overdækning af motorvejen efter at være blevet gjort opmærksomme på et innovativt og kreativt forslag, som potentielt kan binde Hvidovre sammen igen efter mere end 50 års adskillelse.

Det fremgår af referatet fra seneste kommunalbestyrelsesmøde den 25. maj i kommunen.

- Vi stillede et forslag på kommunalbestyrelsesmødet, som omhandlede et mandat til, at vores administration begynder et indledende arbejde med at finde ud af, om og hvordan en overdækning af Holbækmotorvejen vil kunne løses, siger borgmester Helle Adelborg (S) til TV 2 Lorry.

- I efteråret 2020 fik vi et forslag til, hvordan man kunne overdække motorvejen og skabe en helt ny bydel, hvor motorvejen ligger i dag. Og nu har vi fået endnu et bud, som både omhandler boliger, park og en overdækning af såkaldte hybridpaneler, der er en slags solceller. Det har set meget spændende ud og været anledningen til, at vi nu vil undersøge det nærmere, tilføjer hun.

Sådan foreslår arkitekt Mads Lützen og KI Rådgivende Ingeniører at Holbækmotorvejen kan overdækkes.
Sådan foreslår arkitekt Mads Lützen og KI Rådgivende Ingeniører at Holbækmotorvejen kan overdækkes.
Foto: Mads Lützen / KI Rådgivende Ingeniører

Flere forslag baner vej for undersøgelse

Mens det var tegnestuen Arkitektfællesskabet, som visualiserede det første forslag til overdækning af Holbækmotorvejen for at bygge en ny bydel ovenpå, er det denne gang KI Rådgivende Ingeniører med arkitekt Mads Lützen som bagmand, der har formet det nyeste projekt kaldet Solporten.

Forslaget går ud på at indkapsle Holbækmotorvejen fra kommunegrænsen mod København og indtil Avedøre Havnevej mod vest.

Arkitektens tanke har været at skabe plads til byudvikling i områder, hvor pladsen er knap, uden at bebygge naturen yderligere. Og så skulle det kunne fjerne støjen fra motorvejen. Tilmed skal en del af overdækningen være skabt af solceller og såkaldte hybridplader, hvorfra strømmen og opvarmet fjernvarmevand kan sælges.

- Det, som projektet skal kunne, er at fjerne støj. Og på denne her måde inddrager man et område i byplanlægningen, hvor man ikke tager rekreative områder og omdanner til byzoner. Desuden har man al infrastrukturen i form af veje, butikker og erhvervsliv omkring i forvejen, siger Mads Lützen til TV 2 Lorry.

Her ses forslaget fra Hvidovre, hvor man vil bygge oven på Holbækmotorvejen.
Her ses forslaget fra Hvidovre, hvor man vil bygge oven på Holbækmotorvejen.
Foto: Mads Lützen / KI Rådgivende Ingeniører

Solceller og salg af lejligheder medfinansierer overdækning

Ifølge Mads Lützen er det endnu nærmest umuligt at spå om prisen på projektet. Sikkert er det dog, at der er tænkt en form for finansiering med ind i projektet.

- Tanken med både solceller og byggeri er, at det skal være med til at finansiere, at man dæmper støjen. Hvis man overdækker med en park, er det utrolig dyrt, fordi der ikke er nogen indtægt, men hvis man kan sælge eller udleje lejligheder og sælge strømmen, så kan det være, at det hele går op økonomisk.

- Der er hvert fald nogle økonomiske fordele ved det her.

Fakta om projektet

- 35.000 m2 Hybridpaneler (kombinerede solceller og solfangere)

- 700 boliger med plads til cirka 3.000 beboere

- Fuldstændig fjernelse af støjgenerne fra motorvejen på den givne strækning

- Vil reducere partikelforurening fra bilerne i området

- Projektet vil finansieres delvist via aktiviteterne

Stærkt støjplaget område

På borgmesterkontoret i Hvidovre er man positive over for projektet, som nu skal undersøges nærmere. Alligevel forestiller Helle Adelborg sig, at regningen for en overdækning af motorvejen vil være både stor og uoverskuelig for kommunen.

- Jeg tror, at finansieringen bliver det sværeste. Det er et kæmpe projekt. Det er lige før, at det er et lige så stort projekt som Holmene (nye øer til erhvervsliv ved Avedøreholme, red.). Og det kræver måske også, at Christiansborg er med på den.

- Men hvis ikke man prøver, bliver det aldrig til noget, siger borgmesteren, som samtidig pointerer, at kommunen er blandt de mest støjplagede i hele landet.

Siden 2007 har Miljøstyrelsen udført støjmålinger i hele landet for at kortlægge støj fra blandt andet biltrafik i byområder.

Her kan man med det blotte øje se, at støjen på Holbækmotorvejen er vokset i årenes løb.

- Man kan jo se, at det bliver værre og værre, og nu er det tid til at se, om vi kan handle på det.

- I første omgang skal vores administration have sat et møde op med Vejdirektoratet, hvor vi kan tale om potentielle muligheder, siger borgmesteren.

Støjkort over de store veje i Hvidovre Kommune i 2012. Den øverste horisontale linje er Holbækmotorvejen.
Støjkort over de store veje i Hvidovre Kommune i 2012. Den øverste horisontale linje er Holbækmotorvejen.
Foto: Miljøstyrelsen

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik