Knallerter stinker på cykelstierne - men forurener de mere end en bil?

Det kan lugte grimt, svie i øjnene og smage skidt. Men er osen fra knallerterne farlig, og hvor meget udleder sådan en fætter sammenlignet med en bil? Vi undersøger.

De fleste kender den osede lugt, der kan ramme en lige i ansigtet som en tåget mur, hvis man cykler eller går bag en knallert. Nogen gange kan osen endda smages.

Men er der egentlig forskel på, hvor meget en knallert forurener og oser sammenlignet med en helt almindelig bil?

Det spørgsmål har en af vores læsere stillet i TV 2 Lorrys Spørg Os-funktion. Dermed har han sat redaktionens journalister på noget af en opgave, for hvordan undersøger man mon det?

Følg med på Spørg Os-siden

Vi har ringet til en af landets eksperter i luftforurening. Han hedder Morten Winther, og han er seniorrrådgiver på Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet.

For at finde svaret på, om en knallert forurener mere end en bil, har Morten Winther hentet tal til os fra 2019.

Det år var kulbrinte- og partikelemissionsfaktorerne for en gennemsnitlig knallert 5,2. 

Dermed er de altså 2,4 gange større end for en gennemsnitlig personbil ved bykørsel, forklarer Morten Winther, og det vil sige, at en knallerts udledning svarer til udledningen fra syv biler, hvilket altså svarer på vores læsers gode spørgsmål.

Er det farligt?

I 2019 udgjorde knallerternes kulbrinter og partikelemission omtrent 8,1 % og 1,2 % af vejtrafikkens samlede emission, siger Morten Winther

Emission er den stofmængde, der sendes ud af forureningskilder.

Når man er så heldig eller uheldig at få plads bag en knallert, og lugten af os rammer næseborene, så er det kulbrinter fra udstødningen, som man kan lugte - ellers smage, hvis man af en eller anden grund har munden åben.

Nogle kulbrinter kan være skadelige og potentielt kræftfremkaldende, men det er faktisk partikelemissionen, der er mest skadelig for helbredet, forklarer Morten Winther, men:

- Helbredseffekterne fra knallerter er ubetydelige; i Danmark regner man med omtrent 200 for tidlige dødsfald om året forårsaget af vejtrafikkens luftforurening, og partikelemissionerne fra knallerter udgør kun ca. 1 % af vejtrafikkens samlede partikelemission, siger han.