Batteridrevne tog på lokalbanerne er kommet et skridt nærmere

Der er nu udvalgt tre producenter, der skal give bud på fremtidens lokalbanetog, der skal køre på el.

Det er ikke kun på de danske veje, at eldrevne køretøjer gør deres indtog. 

Der arbejdes nemlig også på at indsætte batteridrevne tog på de sjællandske lokalbaner.

Lokaltog A/S, som driver de ni forskellige lokalbaner i Region Sjælland og Region Hovedstaden - heraf seks i TV 2 Lorrys sendeområde - har nu udvalgt tre europæiske producenter, som skal give deres bud på fremtidens lokaltog.

Det skriver Movia og Lokaltog A/S i en pressemeddelelse.

Sidste år blev det vedtaget, at en del af de ældre dieseltog, som lige nu kører på de sjællandske lokalbaner, skal udskiftes med nye og mere bæredygtige tog.

Hvis alt går efter planen, skal der indsættes 14 nye batteridrevne tog i 2026. De skal erstatte nogle af de gamle dieseltog, der i dag fragter folk rundt på de sjællandske lokalbaner.

Artiklen fortsætter efter billedet...

De ni lokalbaner i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Seks af dem går gennem TV 2 Lorrys sendeområde.
De ni lokalbaner i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Seks af dem går gennem TV 2 Lorrys sendeområde.
Foto: Lokaltog A/S

Den administrerende direktør i Lokaltog A/S, Lars Wrist-Elkjær, ser frem til at få de nye tog sat på skinner, og ser flere fordele i en udskiftning af togene.

- Først og fremmest er der en meget stor miljømæssig gevinst ved at overgå til batteritog. De nuværende dieseltog, som vi bruger i driften, udleder skadelige partikler, og det undgår vi ved at erstatte dieseltog med batteritog i fremtiden. På den måde bidrager Lokaltog A/S dermed til den grønne omstilling og de klimaaftaler, der er indgået mellem regionerne og staten, ligesom vi lever op til målene i Movias mobilitetsplan, forklarer Lars Wrist-Elkjær.

Det er endnu ikke besluttet præcis hvilken strækning, der først skal have de batteridrevne tog indsat.

De tre europæiske togleverandører, der er gået videre til den sidste udbudsrunde, forventes at aflevere deres endelige bud i slutningen af oktober 2022.

Her er de tre leverandører, der skal kæmpe om at lave de nye tog

  • Siemens Mobility fra Tyskland


  • Stadler fra Schweiz


  • CAF fra Spanien

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik