Ny svensk grænsekontrol vil forvolde store skader: "Rejsetiden mellem vores lande øges markant"

Dansk Industri (DI) og Greater Copenhagen frygter følgeskaderne af en kommende indførsel af grænsekontrol og opfordrer den svenske regering til at trække lovforslaget tilbage.

Den svenske regering ønsker at genindføre grænsekontrol med udvidet udvidet ID-kontrol for alle rejsende mod Sverige på Kastrup Station og i Helsingør.

Men det er en dårlig ide, mener DI og Greater Copenhagen, der vil have den svenske regering til at trække forslaget tilbage. 

En indførsel af den nye ID-kontrol ved grænsen vil nemlig forårsage længere rejsetider med tog på 20 minutter. Det vil sandsynligvis genere godstransporten over Øresundsbroen og generelt være til stor gene for over 18.000 danskere og svenskere, der arbejder på den anden side af Øresund, lyder det fra de to organisationer.

- At skabe hindringer for fri bevægelighed over Øresund skaber store udfordringer og forsinkelser for både erhvervsliv og personer Det så vi under flygtningekrisen i 2015, og jeg er ærgerlig over, at den svenske regering tilsyneladende genindfører grænsekontrollen, siger Karsten Lauritzen, der er chef for DI Transport.

Også Sophie Hæstorp Andersen (S), der er overborgmester i Københavns Kommune og forkvinde for Greater Copenhagen er ked af forslaget.

- Vi har brug for mindre grænsekontrol mellem Danmark og Sverige - ikke mere. Vi er godt i gang med at genskabe det fælles arbejdsmarked i Greater Copenhagen efter corona. Grænsekontrol på perronen i Kastrup vil sætte dette arbejde fuldstændigt i stå, siger hun.

Greater Copenhagen har den seneste tid stået i spidsen for en række jobmesser, der sørger for at parre svenske ledige med mange af de virksomheder i hovedstaden, der skriger på arbejdskraft. Og det er blandt andet de tiltag, Greater Copenhagen nu frygter går fløjten. 

- At indføre grænsekontrol mellem vores lande igen, er den helt forkerte vej at gå. På begge sider af sundet er vi meget afhængige af, at danskere og svenskere kan bevæge sig frit og hurtigt. Og som forslaget ser ud lige nu, hvor de rejsende skal af på Kastrup for at få tjekket deres ID-papirer, vil rejsetiden mellem vores lande øges markant, siger Lars Gaardhøj (S), bestyrelsesmedlem i Greater Copenhagen og regionsrådsformand for Region Hovedstaden.

Fakta:

Vedtages det svenske lovforslag, indføres der grænsekontrol på perronen på Kastrup station fra den 8. april 2022.


ID-kontrollen pålægges til transportøren, hvilket i praksis betyder, at togpersonalet skal kontrollere ID-papirer på alle passagerer, der stiger på toget i Kastrup. I praksis betyder det, at togpersonalet pålægges at udføre egentlige politiopgaver.


Grænsekontrollen i togene på Hyllie Station i Malmø bibeholdes, hvilket betyder, at efter grænsekontrol i Kastrup, skal der foretages endnu en grænsekontrol på svensk side af svensk politi.


Der lægges op til at påføre transportøren en bøde på 50.000 SEK pr. passager, der ikke har godkendte ID-papirer.


Den identiske grænsekontrol fra 2015-2017 medførte massive køer på perronen i Kastrup, aflyste tog, frustrerede passagerer og længere rejsetider på op til 30 minutter til Malmø.


18.200 jobpendlede over Øresund i 2020. 15.300 fra Sverige og 2.900 fra Danmark.


Kilde: Greater Copenhagen


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik