Motionscyklister stiller borgerforslag om faste regler for overhaling

En gruppe nordsjællandske cykelryttere ønsker regler for afstand ved overhaling af cyklister. De har derfor stillet et borgerforslag.

En gruppe nordsjællandske cyklister oplever ofte at blive overhalet af utålmodige bilister, der passerer med kun et minimum af afstand. 

De har derfor stillet et borgerforslag, der skal gøre det forbudt at overhale cyklister med under halvanden meters afstand.

Det er ikke første gang, der er stillet borgerforslag om et sådant forbud, og TV 2 Lorry dækkede tilbage i 2018 et lignende forslag.

En af dem, som har været med til at stille borgerforslaget, som i skrivende stund har mere end 6000 underskrifter, er Per Elvang Søndergaard.

Han bor i Nordsjælland, og i hans fritid nyder han lyden af dæk mod vej, samt følelsen af mælkesyre i benene og endorfiner i hjernen.

Men ham og hans venners glæde ved at cykle forstyrres til tider af utålmodige og hensynsløse bilister.

- Vi er en gruppe ældre mænd, der cykler her i Nordsjælland, og vi oplever oftere og oftere ubehageligheder. Bilerne kører meget tæt på, når de overhaler, og nogle af dem sprøjter endda sprinklervæske ud over os, siger Per Elvang Søndergaard.

Per Elvang Søndergaard er ikke altid at finde i sadlen, han sidder nemlig også ofte selv bag rattet i en bil. Han forstår derfor til dels godt bilisternes frustration.

- De store grupper af cyklister fylder meget, det er klart, og der skal vi selvfølgelig også være bedre til at trække ind og holde os i højre side, når der kommer en bil, siger Per Elvang Søndergaard.

Der mangler tålmodighed på de danske landeveje

Selvom de store grupper af cyklister fylder meget og ikke altid er lige gode til at trække ind til højre, så mener han alligevel, at bilisterne er for utålmodige.

- Jeg er selv bilist og kører rigtig meget ude på landevejene. Og tit skal man jo ikke vente mere end 10 sekunder, før man kan overhale. Men der er så meget utålmodighed ude på de danske veje. Jeg savner mere påpasselighed, mere tålmodighed, fortæller Per Elvang Søndergaard.

Den tålmodighed, han ønsker at se blandt danske bilister, den møder han, når han cykler i Spanien.

- Vi har jo også kørt lidt i Spanien, og dernede er der skiltning og lovgivning. Der er en helt anden kultur og tålmodighed blandt bilister og cyklister dernede, fortæller Per Elvang Søndergaard.

Han mener, at en bedre lovgivning og en mere hensynsfuld kultur i sidste instans kan være livreddende.

- Når der sker et uheld, så er det altid cyklisten, der betaler prisen. Det kunne vi godt tænke os lovmæssigt at komme til livs. Kan vi undgå bare en ulykke, så er det jo det hele værd, siger Per Elvang Søndergaard.

Forbud er ikke vejen frem

Hos FDM mener man ikke, problematikken skal løses med en lov.

- Grundlæggende deler vi intentionen om, at man skal holde god afstand ved overhalinger. Men at lave en lov som sætter et nøjagtigt metermål, det synes vi ikke er en god idé, siger Dennis Lange, Chefkonsulent ved FDM.

FDM peger på, at en lov, der baserer sig på et konkret afstandskrav ved overhalinger, kan være svær at efterleve og kontrollere.

- Den bilist, der overhaler, har ingen mulighed for at vurdere, om der er 140 eller 160 centimeter til cyklisten. Det samme gælder for en politibetjent, der ligger 200 meter bagved. Vi mener grundlæggende, det er en dårlig idé at indføre en lov, der ikke kan kontrolleres. Hverken af dem, der skal overholde den, eller dem, der skal kontrollere den, siger Dennis Lange.

De mener i stedet, at den til tider knap så hensigtsmæssige kultur mellem bilister og cyklister skal løses gennem kampagner.

- Vi tror, man skal skabe opmærksomhed om problemet via kampagner og lignende. Desuden mener vi også, og det er ikke kun i forbindelse med det her, at det vil være en god idé med mere færdselspoliti på vejene, siger Dennis Lange.

Om kulturen på de danske landeveje går en lysere fremtid i møde må stå hen i det uvisse. Men Per Elvang Søndergaard er ikke i tvivl om behovet herfor.

- Vi praler af at være et af verdens bedste cykellande, men ude på landevejene er det nogle gange svært at mærke, siger Per Elvang Søndergaard.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik