Slut med nærkamp i overhalingsbanen: Formænd vil have lov om afstand

For at komme fjendskab mellem cyklister og bilister til livs mener cykeltrænere, at færdselsloven bør ændres, så biler skal holde 1,5 meters afstand til cykler ved overhaling.

1,5 meter i udlandet

Der findes få ting, der kan bringe sind i kog som trafik. Særligt retten til vejbanen er kilde til mange forbitrede ord, når motionscyklister og bilister skal deles om asfalten.

Nu mener en række motionscyklister i hovedstadsområdet, at nærkampen på kørebanen har nået en tilstand så tilspidset, at der må gøres noget.

Derfor har de stillet et borgerforslag. I dette opfordrer de Folketinget til at gøre det til en del af færdselsloven, at motorkøretøjer skal holde en afstand på minimum 1,5 meter, når de overhaler cyklister.

Michael Reiler har stillet borgerforslaget. Han er bestyrelsesmedlem i cykelklubben Copenhagen Roleurs og uddannet cykeltræner.

På sine træningsture i hovedstadsområdet oplever han nærmest dagligt farlige situationer, hvor bil og cyklist er tæt på at ramme hinanden.

- Vi oplever, at bilister kan være meget aggressive og bruger bilen som et våben. Det er også idiotcyklister, der giver råber skældsord til biler og fylder alt for meget, siger han.

Han understreger, at forslaget ikke er ment som en krigserklæring mod biler på nogen måde, og at cyklister i lige så høj grad skal blive bedre til at køre hensynsfuldt i trafikken. 

- Forskellen er bare, at bilisten ved en ulykke måske får revet sit sidespejl af, mens cyklisten måske brækker ryggen eller værre.

Det siger loven

I færdselsloven står der allerede, at bilister skal holde såkaldt ”tilstrækkelig afstand”, når de foretager en overhaling.

Det er den formulering, forslagsstillerne gerne vil have ændret.

- Det der med at holde en tilstrækkelig afstand? Hvad er det? Det er en fin retningsangivelse, men det er også meget upræcist. Vores forslag kan være med til at præcisere loven nærmere og gøre det mere klart, hvad der en hensynsfuld måde at gebærde sig på i trafikken, siger medstiller til borgerforslaget, Jørn Sass Husum, som også er cykeltræner og formand i Copenhagen Roleurs.

En lang række lande har allerede indført det enten som lovgivning eller rettesnor, at bilister skal holde 1,5 meter ved overhaling. Her skilte fra Frankrig, Spanien, USA og Tyskland.
En lang række lande har allerede indført det enten som lovgivning eller rettesnor, at bilister skal holde 1,5 meter ved overhaling. Her skilte fra Frankrig, Spanien, USA og Tyskland.
Foto: Collage med brugerfotos fra diverse cykelsider

Cyklistforbundet lydhøre, FDM tvivler

Borgerforslaget fra cykeltrænerne begejstrer direktøren i Cyklistforbundet, Klaus Bondam. Han bifalder, at borgere selv forsøger at råbe politikerne op.

- Vi oplever i høj grad, at sameksistensen mellem cyklister og biler er noget, der ofte skaber store konflikter. Som udgangspunkt er vi meget positive over for det. Thumbs up til borgerne, der stiller forslaget, for det sætter fokus på en problematik, siger Klaus Bondam.

Hos bilejernes forening, FDM, får borgerforslaget en lidt mere tempereret modtagelse.

- Forslaget er på sin vis meget charmerende, men hvis vi skal lægge et praktisk filter henover, så kan jeg ikke se, hvordan man kan håndhæve det forbud. Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre, siger Dennis Lange, juridisk konsulent.

Ifølge ham kan to forhold løse problematikken: hvis cyklister bliver bedre til at lægge sig på linje ved overhaling, og hvis bilister bliver bedre til at udvise hensyn og tålmodighed.

- Det er vores indtryk, at færdselsloven er dækkende, som den er. Hvis man kører for tæt på cyklister, så bryder man allerede færdselsloven, som den er, siger han.

Cyklistforbundets Klaus Bondam er med på, at en lovændring vil være problematisk at håndhæve i praksis, men påpeger, at det samme gælder den nuværende.

- Man kan godt stille sig kritisk over for færdselslovgivningens nuværende formulering med ”tilstrækkelig afstand”, fordi den er meget elastisk – en såkaldt lex imperfecta (ufuldstændig lov, red.), siger Klaus Bondam.

- Det korte af det lange er, at det er ekstremt utrygt som cyklist når bilen kommer for tæt på, for der får man virkelig den følelse af at det er David mod Goliat, siger direktøren.

4 hurtige: Hvad må cyklister?

4 hurtige: Hvad må bilister?

Skiltning kan være kompromis

Argumentet om at en konkret afstandsbestemmelse i loven vil være umulig at håndhæve, køber forslagsstillerne ikke.

- Det er ikke et argument at diskvalificere et forslag, fordi det er svært at håndhæve i praksis. Den køber jeg ikke. Hvis der er gode argumenter for at stille det, bør et lovforslag tages seriøst. Hvordan politiet så vil gøre deres arbejde, må de finde ud af, siger Jørn Sass Husum.

En lang række lande både inden for og uden for EU har enten indført 1,5 meter-grænsen som decideret lovgivning eller som retningslinje.

Lande som eksempelvis Tyskland, Belgien, Frakrig og Spanien har fået opsat skilte på strækninger med mange motionscyklister, der minder bilister og cyklister om at holde afstanden.

Netop en cykeltur i Spanien var det, der inspirerede cykeltrænerne til at stille forslaget. De mener, at lignende skilte – eksempelvis langs Strandvejen – vil give god mening.

- Først og fremmest, så går vi efter en lov, men skiltning er jo bedre end ingenting, siger medstiller Jørn Sass Husum.

Både Cyklistforbundet såvel som FDM er positivt indstillede over for opsætning af skilte langs strækninger, hvor cyklister og bilister må deles om vejen.

Et borgerforslag skal have 50.000 underskrifter for at blive behandlet og stemt om i Folketinget.

En debat i cykelmiljøet

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

elbusser københavn frederiksberg

14 buslinjer omlægges til el i 2022 – heriblandt to travle ruter i København

Sne veje

Flere trafikuheld i aftes - pas på isglatte veje her til morgen

øresund helsingør helsingborg

Skåne vil bygge fire tunneler mellem Helsingør og Helsingborg

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere