Forslag godkendt: Nu kan flere komme hurtigere gennem pædagoguddannelse

Folk, der sidder fast med en akademisk baggrund uden udsigt til at komme i arbejde, får nu en lettere vej gennem pædagoguddannelsen, hvis de ønsker at lave karriereskiftet.

I mange år har der været stor mangel på folk, der gerne vil være pædagoger, og senest i sommer viste optagelsestallene, at færre søger ind på uddannelsen her i hovedstadsområdet.

Men nu kan en særlig gruppe fremover få lettere adgang til et kortere uddannelsesforløb.

Uddannelses- og Forskningsministeriet har nemlig netop godkendt Københavns Professionshøjskoles ansøgning om at oprette en ny meritpædagoguddannelse, som er målrettet akademikere, der ønsker at lave et sporskifte i deres arbejdsliv.

Det gør det muligt at uddanne sig til pædagog på blot 2,5 år, mens man er fast tilknyttet en vuggestue eller børnehave under hele uddannelsen. Normalt tager uddannelsen 3,5 år at gennemføre, så der bliver altså skåret et år fra.

quote Vores nye sporskiftemodel er målrettet dem, som har en uddannelse i forvejen, men går og overvejer at tage springet til pædagogfaget

Annegrete Juul, dekan på Københavns Professionshøjskole

Det er et krav, at ansøgerne er mindst 25 år og i forvejen har en professions- eller akademisk bachelor eller en kandidatgrad for at kunne søge ind på uddannelsen.

Til gengæld er det ikke et krav med pædagogisk erhvervserfaring, som man kender det fra den nuværende meritpædagoguddannelse, da praksiserfaring skal oparbejdes under uddannelse gennem ansættelse i vuggestue eller børnehave.

- Vores nye sporskiftemodel er målrettet dem, som har en uddannelse i forvejen, men går og overvejer at tage springet til pædagogfaget. Vi ved, at der er et stort potentiale her i hovedstadsområdet, så jeg er utrolig glad for, at ministeriet nu gør det muligt for os at tilbyde endnu en vej ind til pædagogfaget, siger dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole.

Seks kommuner med i ny ordning

Den nye sporskiftemodel sker i samarbejde med Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Helsingør Kommune, Ishøj Kommune, Gentofte Kommune og Herlev Kommune. Når de nye pædagogstuderende begynder på uddannelsen, tilknyttes de samtidig en vuggestue eller børnehave i en af de seks kommuner, hvor de studerende bliver ansat og derfor også får løn under uddannelsen.

- Vi har en målsætning om at få endnu flere kommuner med i samarbejdet, og vi ved, at der er flere interesserede. Samtidig oplever vi allerede stor interesse for at søge ind på uddannelsen. Indtil videre har knap 300 potentielle studerende skrevet sig op til at få mere information om studiestart, hvis ministeriet godkendte uddannelsen, så dem vil vi straks tage fat i, siger dekan Annegrete Juul.

Annegrete Juul, dekan, Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole
Annegrete Juul, dekan, Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole
Foto: Københavns Professionshøjskole - pressefoto

Hun understreger dog, at den ordinære pædagoguddannelse på Københavns Professionshøjskole med 6000 studerende er den vigtigste vej ind til pædagogfaget.

Børnehaveleder: En kærkommen mulighed

Katrine Fischer er leder af Børnehuset Kysten i Helsingør Kommune, og hun ser den nye meritpædagoguddannelse som en kærkommen mulighed for at rekruttere nye medarbejdere.

- Jeg har lige ansat en medarbejder med en anden akademisk uddannelse, der har en refleksiv og naturlig tilgang til børnene og vores praksis. Det er fedt at kunne tilbyde hende mulighed for et sporskifte, der kan opkvalificere hendes faglige kompetencer, samtidig med at vi får glæde af hende i hverdagen. Jeg håber, at hun vælger at benytte sig af tilbuddet, siger hun.

Sporskiftemodellen på meritpædagoguddannelsen støttes også af de faglige organisationer for pædagoger, BUPL og LFS. Uddannelsen åbner med det første hold studerende allerede i februar 2021, og afhængig af interessen vil der i sommeren 2021 blive udvidet med flere hold studerende.

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen er glad for, at der nu er kommet endnu en vej ind til pædagogfaget.

- Det er så vigtigt, at vi har dygtige og engagerede pædagoger, der kan skabe de bedste betingelser for vores børn, unge og voksne med særlige behov. Vi står med en konkret udfordring i forhold til at kunne rekruttere pædagoger til vores daginstitutioner i hovedstadsområdet. Derfor er det rigtig godt, at endnu flere nu får mulighed for at få en vej ind i pædagogfaget. Jeg ser frem til at følge erfaringerne med modellen., siger hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik