Fest på vagtcentralen: 10 år med sundhedsfagligt personale ved telefonen

Brugen af sundhedsfagligt personale betyder, at flere i Danmark overlever et hjertestop

Hvis du har brug for akut sundhedsfaglig assistance, og trykker 112 på telefonen, så får du en sygeplejerske, en paramediciner eller en sundhedsfaglig behandler i den anden ende, der kan hjælpe med dit problem. Og i dag er det ti år siden, akutberedskaberne begyndte på det. Indtil maj 2011 var det politiet, der tog sig af alle opkald, og i dag på 10-års jubilæet konstaterer Region Hovedstaden, der står for vagtcentralen i København, at beslutningen om at indføre sundhedsfagligt personale har givet et kæmpe løft.

- Det kræver folk af rette støbning, uddannelse og personlighed at tage sundhedsfaglige 112-opkald. Fagligheden skal være i top, man skal kunne kommunikere præcist og klart i en akutsituation, og man skal kunne træffe beslutninger, også selv om man ikke nødvendigvis har alle informationer. Vi har nu i 10 år haft specialuddannede sundhedsfagligt personale til at hjælpe borgerne og allerede fra den første måned i 2011 kunne vi se, hvordan deres faglighed gjorde en forskel bl.a. ved hjertestop, siger Freddy Lippert, der er direktør i Region Hovedstadens Akutberedskab.

Tre alarmcentraler stiller videre

Når man ringer 112, så går opkaldet til en af de tre alarmcentraler i Danmark - nemlig centralerne i enten Aarhus, Slagelse - eller København. Første får man alarmcentralen, der så stiller opkaldet videre til AMK-vagtcentralen (Akut Medicinsk Koordinering) - eller til politi og brandvæsen. AMK-vagtcentralerne er placeret i samtlige regioner.

Ud over at sende ambulancer afsted, så kan folk på centralen også instruere i førstehjælp, og det har givet en stor effekt, når der bliver ringet om hjertestop. Ifølge akutberedskabet skyldes det, at de sundhedsfaglige visitatorer ser det som en vigtig opgave at få borgerne til at give hjerte-lunge-redning, og en tidlig indsat er ensbetydende med større chance for overlevelser.

I Region Hovedstadens Vagtcentral er der i dag pyntet op med flag og balloner, og en af dem, der er glad og stolt over markeringen er sygeplejerske og sektionsleder Susanne Lygre Overgård.

Enorm udvikling

- Jeg er stolt over den faglige kvalitet, som vores sygeplejersker, paramedicinere og behandlere dagligt leverer til borgerne ved akut opstået/livstruende sygdom eller tilskadekomst. Vi er borgernes indgang til sundhedsvæsenet, og det er essentielt at kunne lytte og træffe hurtige og fagligt velfunderet beslutninger. Jeg har været med fra starten i 2011, da sygeplejerskerne rykkede ind på 112, og jeg har set, hvordan den sundhedsfaglige kvalitet og hele området har udviklet sig enormt. Eksempelvis har vi her i Region Hovedstaden indført, at man kan brug video undervejs i opkaldet, og vi har implementeret kunstig intelligens som et støtteværktøj, der lytter med på samtalen for hurtig erkendelse af hjertestop, siger hun i en pressemeddelelse fra akutberedskabet.





Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik